Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Barmingradas projektas, aplenkęs laiką
TSRS prieš 50 parengė detalų bazės Mėnulyje, skirtos 12-ai žmonių, projektą. Jis liko neįgyvendintas dėl
ekonominių priežasčių, tačiau tebeaktualus iki šiol.
Dar 7-o dešimtm. pradžioje S. Koroliovas nubrėžė pagrindines Mėnulio įsisavinimo gaires, kurių
svarbiausiomis buvo jo apskridimas ir išsilaipinimas jame. Tačiau iš tikro jis mintijo visai apie kitką... Nuo pat vaikystės jis svajojo apie Marsą
ir 1960-ais jis pagaliau išmušė CK ir Ministrų tarybos įsaką, kuriame buvo iškeliamas uždavinys dėl skrydžių iki
artimiausių planetų. Tačiau pirmiausiu tikslu nurodytas Mėnulis.
1963 m. A. Jegorovas pradėjo dirbti konstruktoriu biure Specmaš, kuriam vadovavo V. Barminas*). Šis ir pavedė
Aleksandrui užsiimti Mėnulio baze. O viskas prasidėjo dar 1945 m., kai į Vokietiją buvo išsiųsta didelė grupė
sprecialistų raketinės technikos tyrinėjimui Gluško, Kuznecovas, Piliuginas, Barminas ir kt.
Jau tada išsikristalizavo jų būsima specializacija: Koroliovas kuria pačią raketą, Gluško variklius, o Barminas starto kompleksus. Ir išėjus
minėtam 1960-ųjų įsakui Koroliovas kreipėsi į Barminą: va, tu gi išsiunti raketas, tai tu jas ir priimk, ten, Mėnulyje. ![]() Pirmu Mėnulio bazės variantu buvo panaudoti olas kalnuotose vietose, tačiau to greitai atsisakyta vien tinkamos patalpos paieškai, užhermetinimui ir įrengimui būtų sugaišti keli metai. Nusprendė panaudoti stočių Antarktidoje statybos principus, panaudojant įsikūrimo ypač nepalankiomis žmogui sąlygomis patirtį. Tik Mėnulyje, priešingai nei Antarktidoje, nėra vėjo. Ir ten naktį šaltis dukart didesnis ir tai lygumose, kur jis nukrenta iki -153oC, o krateriuose dar šimtuku žemiau. O lyginant su diena (skaičiai tie patys tik su pliusu) tad prisideda dar ir didelis temperatūrų skirtumas. Ir vis tik Antarktidos patirtis padėjo. Pagal analogiją su poliariniu rogių-traktorių traukiniu buvo suprojektuotas Mėnulio traukinys, kuriame turėjo gyventi Mėnulio bazės statytojai. Jį sudarė sunkusis ratuotas mėnuleigis, prie kurio palaipsniui buvo prikabinama gyvenamasis vagonėlis, 10 KW izopotinė elektros jėgainė ir gręžimo įranga su keliamuoju kranu. Pagal Koroliovo ir Barmino planus, apskrendant Mėnulį buvo galima pasižvalgyti galimų vietų bazei. Tada
automatinės stotys atgabentų Mėnulio grunto. Ir tik po to bazės statybai išskristų pirmasis automatinis laivas. Pirmuoju
būtų sunkusis mėnuleigis. Leningrado Aviacijos prietaisų inst-te sumąstė skenerį kliūčių fiksavimui, pritaisomą viršuje.
Prie kliūties jis sprendžia - ar ji įveikiama ir iš kurios pusės geriau ją apeiti. Tasai mėnuleigis vyktų į kosmonautų
nusileidimo vietą. Jis priekyje turėtų buldozerio peilį, kad galėtų išlyginti statybos aikštelę.
Stotis turėjo būti statoma trimis etapais, kiekvieno metu po 3 modulius. Pradžioje techninis, medicininis ir gyvenamasis (4 žmonėms); tada valdymo, kajut-kompanija ir dar vienas gyvenamasis (irgi 4 žmonėms), o galiausiai dvi mokslinės laboratorijos ir trečiasis gyvenamasis modulis. Visus komponentus buvo planuojama nugabenti supersunkia raketa H-1, kurios bandymai turėjo prasidėti maždaug tuo laiku. Ji būtų pajėgi vienu metu numesti iškart tris modulius, kurių kiekvieno svoris apie 8 t, o skersmuo 3 m. Mėnulyje į modulį būtų pučiamas oras ir jis išsitęstų iki 8 m. tas principas nusižiūrėtas nuo Leonovo, kai tasai išėjo į atvirą kosmosą: šliuzas išsivyniodavo tarsi armonikos dumplės. Be to, visuomeninis modulis galėjo turėti kelias funkcines paskirtis, ką užtikrino dvigubas korpusas vidinis sukosi aplink ašį. Štai kajut-kompanija su stalais ir kėdėmis, o pasuki 120o - jau treniruoklių salė, dar kartą pasuki jau kas nors kita. Buvo aišku iš kur imti energiją. Juk saulės baterijos absoliučiai netiko jos būtų milžiniškos ir, tuo pačiu, neapsaugotos nuo meteoritų ir dulkių. Reaktorius galėjo būti tik branduolinis, o jo apsaugojimui jis būtų užkastas į gruntą. Kiekvienas modulis turėjo atskirą išėjimą (avarijos atvejui), turėjo skafandrus, o išsihermetinus speciali sistema kelias minutes galėjo palaikyti slėgį. O ir sienelės buvo daromos kelių sluoksnių: viršuje plonas sluosnis, tada termoizoliacija, o viduje patikimas hermetiškas sluoksnis. Meteoritas, jei pramuštų pirmą sluoksnį, tai sprogtų pats, o jo skeveldros įstrigtų termoizoliacijoje. O geresnei apsaugai (ir nuo smūgių, ir terminei, ir radiacinei) visa bazė užpilama regolitu (Mėnulio gruntu). Būtent tuo laiku Medicinos-biologijos problemų inst-te buvo atliekamas eksperimentas apie kosminių įgulų
suderinamumą. Trys savanoriai 366 d. praleido izoliuoti ankštoje ir tvankioje 3x4 m patalpoje (bačkoje) ir jų
santykiai pasirodė esą labai sudėtingi: juos erzino paprasti dalykai, kivirčai kildavo dėl niekų. Aplinką sunkino metalinis
korpusas, nuolat gaudęs dėl ventiliatorių. Nelaikė ne tik nervai, bet ir ... dantys! Net
Į Mėnulio bazės projektavimą įsitraukė daugelis specialistų, netgi Maskvos Architektūros inst-to studentai, Berežkovos krantinėje suprojektavę realaus dydžio bazės maketą, kuris patiko kosmonautams. Specmaš dokumentuose projektas buvo vadinamas DLB (Ilgalaikė Mėnulio bazė - rusiškai)., Koroliovo OKB-1 Žvaigžde, o kariškių Kolumbu. Patys konstruktoriai vadino Didžiuoju žiedu, - pagal išvaizdą. Na, o Birmingradu jį pakrikštijo žurnalistai, kai projektą išslaptino. O jo slaptumas buvo nežmoniškas! Amerikiečių bazė turėjo pasirodyti 1983 m. Ten buvo ir kitų projektų ir visi buvo užslaptinti. Mat 7-me dešimtm. kariškiai Mėnulį laikė idealia vieta kosminių pajėgų valdymo centrui. Tačiau kariškiai savo planus slėpė ir nuo bazės projektuotojų. Tik nieko nė vieniems nesigavo ir visai ne dėl raketos H-1 nebuvimo. Juk kai paskaičiavo kainą paaiškėjo, viena šalis to nepatemps (kokie 18 mlrd. dolerių). Tad abiejose Atlanto pusėse nusprendė bazės statybą atidėti iki geresnių laikų. Po to laikai pasikeitė, tačiau ne faktas, kad jie pagerėjo. Bent jau kosmonautikai... Oficialiai DLB darbai buvo baigti 1974 m. tačiau tokio mastelio darbai nedingsta be pėdsakų. Pvz., jame buvo
užsiimama giluminio grunto paėmimu jo nesumaišant. Buvo sukurta tarsi kojinė, kai kernas patekdavo į grąžto vidų,
kur jį ta kojine ir patraukdavo. Tai buvo panaudota Luna-24 stotyje, kuri 1976 m. O vėliau reikalas pasiekė ir Venerą
tik ten grunto cheminę analizę darė pati stotis. Papildomai skaitykite: ![]() *) Vladimiras Barminas (1909-1993) vienas tarybinės kosmonautikos pradininkų, akademikas (nuo 1966 m.). Nuo 1940 m. buvo Kompressor (iškart kelios dienos po karo pradžios ėmusio leisti Katiušas) vyr. konstruktoriumi. Po karo vadovavo konstruktorių biurui Specmaš, kuriančiam starto aikšteles raketų kompleksams, priklausė S. Koroliovo sukurtai Vyr. konstruktorių tarybai. 1957 m. užbaigė darbus tarpžemyninės balistinės raketos R-7 starto komplekso kūrimą kuri ir išvedė pirmąjį Žemės palydovą Sputnik, o vėliau iškėlė ir J. Gagariną. Dalyvavo kuriant šachtines paleidimo sistemas kovinėms raketoms (R-12, R-14, R-9A, UP-100). Vadovavo grunto paėmimų įtaisų Mėnulyje ir Veneroje kūrimui. Vadovavo starto aikštelių Proton ir Buran kūrimui. Papildomai skaitykite:
|