Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Venera: vienos planetos istorija
Šiame puslapyje apžvelgiama kaip buvo pateikiama Venera ankstyvuosiuose fantastikos kūriniuose... Venera panaši į Žemę mase, dydžiu ir gaunamos energijos kiekiu (šitai paaiškinama tuo, kad artimesnį atstumą iki Saulės kompensuoja didesnis planetos albedo). Ir tai leido spėti, kad sąlygos joje labai panašios į žemiškąsias ir didino dėmesį šiai planetai deja, tikrovėje pasirodė, kad yra ne taip. Trauka: 0,9 g Ryškiausia, karščiausia ir arčiausia Senovės žmogui dangus reiškė daug pagal žvaigždes ėmė derlių, stebėjo upių potvynius, pradėdavo karinius veiksmus... Laiko tėkmę žymėjo dangaus šviesuliai: Saulė reiškė dieną, o Mėnulis ir žvaigždės naktį. O gražiausiais paros momentas, prieš tekant arba nusileidus Saulei, sužibdavo dvi įsidėmėtinos žvaigždės Aušrinė ir Vakarė. Tik kad tai viena ir ta pati planeta, susiprato ne iš karto... Prieš auštant ir Saulei nusileidus sužibančių Aušrinės ir Vakarės negalėjo nepastebėti ir pirmykštis žmogus.
Tūkstantmečius jos švietė įsimylėjėliams, nuo senos joms skyrė meilės ir grožio globėjų vaidmenį. Juk kai Marsas
žibėjo rausvai ir piktai lemiančiai, nuo Veneros dvelkė švelnumas ir ramybė... Gal todėl ją ir vadino moteriškais vardais?!
Skirtingose kalbose ji skambėjo skirtingai ... Egipte Tioumoutiri (ryte) ir Oauti (vakare; - egiptiečiai
manė, kad Venera turi du kūnus), persai Dilbat, kinai - baltaveide gražuole Tai Pe, o babiloniečiai dangaus
šeimininke Nin-dar-Anna (anksčiau šumerai - Ninsianna. dangaus apšvietėja).
Iš senovės ateina ir įdomių mįslių bei nepaprastų sutapimų. Štai tarp daugelio
Ištarės epitetų buvo ir Mėnulio sesuo.
Argi Babilono žyniai suvokė, kad vienintelis dalykas bendras Mėnuliui ir Venerai yra fazės, kurių sutapimas nepaprastas.
Dabar sunku pasakyti, kad žmogus susivokė, kad tai ne du dangaus šviesuliai, o vienas. Juk ilgą laiką kartu gyvavo du
požiūrio taškai. Tarkim, Homero Iliadoje yra Aušrinė Fosforas (Šviesonešis), o Vakarė Hesperas (kuris danguje
gražiausias ir šviesiausias). Tačiau jau pitagoriečiai 6-5 a. pr.m.e. susivokė,
kad tai vienas dangaus kūnas. O garsiame Tito Lukrecijaus Karo
Apie daiktų prigimtį jau sutinkamas lotyniškas pavadinimas Venus.
Jau senovėje susidarė įvaizdis, kad tame dangaus kūne galima judėti, kvėpuoti, gyventi. Ir tokio teiginio autoriumi buvo
Lukianas iš Samosatos. Jo Teisingos istorijos (2 a.) herojai, aplankę Mėnulio valdovą Endimioną, sužinojo, kad
tasai sumanė vargingiausius pavaldinius perkelti juos į Ryto žvaigždę, esančią neapgyvendinta dykyne.
Bėgo metai, kol pagaliau Galilėjus į dangų nukreipė teleskopą. Žvaigždžių pasimatė
daugiau, o planetos priartėjo ir netgi tapo įmanoma įžiūrėti paviršiaus detales. Bet tik ne Veneros,... kuo ji ir skyrėsi nuo kitų Saulės vaikų.
Tačiau neilgai teko laukti, kol astronomai įžengs į spėliojimų ir fantazijų kelią. Štai vokietis Johanas Šreteris1) paskelbė apie jo,
atseit, pamatytas dešimčių kilometrų aukščio kalnų viršūnes. O jo kolegai F.
fon Gruithuizenui pasivaideno net milžiniški laužai, liudijantys veneriečių aktyvumą jų religinių švenčių metu!
O ką tada jau bekalbėti apie filosofus, teologus, rašytojus?! 1686 m. pasirodė prancūzo
B. de Fontenelio Pokalbiai apie pasaulių daugį, atseit, su labai išsilavinusia
markize D. (aiški Dž. Bruno minčių propaganda). Joje nepraleisti ir
veneriečiai, panašūs į Granados maurus tokie pat neaukšti, iki juodumo nudeginti Saulės, besišvaistantys
šmaikštumais... labai greitai įsimylintys... Daug dėmesio skiria Muzikai ir Poezijai. Toliau Fontenelis paaiškina, kad
Venera gerokai arčiau Saulės ir šios poveikis gerokai stipresnis, tad Granada tik Grenlandija lyginant su Venera; o
mūsų galantiškieji ir šmaikštūs maurai lyginant su Veneros gyventojais atrodo tik buki ir nevikrūs laplandai. Taip jie
atrodė ir prancūzų rašytojui Žakui Anri Bernarderui de Sen Perui2).
O vėliau prasidėjo spartus mokslo ir technikos vystymasis. 19 a. pradėjo atsirasti drąsuolių,
bandančių užginčyti mintį, kad visose Saulės sistemos planetose knibžda gyvybė. V. Vevelio3) 1853 m. anonimiškai paskelbtame darbe Apie
pasaulių daugį yra nepaprasta frazė: Tikėti, kad Venera turi paviršių, panašų į Žemės,... kad tasai pasaulis
apgyvendintas tokiais pat žmonėmis, - ne kas kita, kaip lavinti vaizduotę, nieko bendra neturint su duomenimis, kuriuos pateikia teleskopai....
Tiesa, tai patvirtinta tik gerokai vėliau, o kol kas tebesitęsė vaizduotės lakumas - atėjo metas įsilieti mokslinei
fantastikai. Tačiau čia Venera liko kiek nuskriausta ji pasirodydavo retai, ji neįkvėpė tiek, kiek Mėnulis ar Marsas. Juk
ji tokia paslaptinga, kad net nežinota net jos paros trukmė: gal 22 val. 17 min., o gal net 224,7 žemiškos dienos
Rausvų debesų šalis: plevenant debesyse
1865 m. pasirodžiusi Ž. Verno Kelionė į Mėnulį užgožė
Ašilio Eiro Kelionę į Venerą iš dalies tėvynainio
populiarumas, o iš dalies ir ne kokia teksto kokybė, nors mokslo požiūriu antroji buvo tikslesnė nei
Ž. Verno (juk joje
aptinkame daugiapakopę raketą!). Iki 19 a. pabaigos tepasirodė vos 30 knygų apie kelionę į Venerą (tuo tarpu į Marsą
lėkė paknopstom, vieni kitus lenkdami). Iliustracijai pasklaidysime pora gana populiarių tuo metu romanų.
Džono Munro4) Skrydis į Venerą (1897) viršelyje pristato veikėjus taip: Jos plaukai buvo papuošti gėlėmis, o ilgas
apsiausata siekė olos grindis... Duodama sidabrinę taurę savo mylimajam, ji pati perteikė Venerą: Venerą post-viktorijos
laikų stiliumi... Jis gi buvo nepriekaištingumo pavyzdžiu: mazgu užrištas kaklaraištis, Norfoldo liemenė ir šilkiniai bridžai.
Jis truputį nervinosi, o ir buvo ko: išgyventi meilės nuotykį svetimoje planetoje Žemės seseryje.... Gerai perduodama kūrinio dvasia:
vietoje skafandrų kaklaraištis ir bridžai, vietoje svetimo pasaulio
Viktorijos laikų sirupas.
Taigi kūrinys skyla į dvi linijas (kaip ir įprasta ankstyvuosiuose fantastikos kūriniuose) mokslo populiariąją ir lyriškai
utopinę. Pirmojoje į Venerą skrenda elektra varomas aparatas, kurio ekipažas tipinis tiems laikams: išradėjas
Karmaiklas su savo žavia dukterimi (pirmoji astronautė fantastikoje), astronomas Geizenas ir anoniminis Pasakotojas.
Šiedu žvalgosi į misis Karmaikl (keista, jei būtų kitaip) ir jiems netrūksta vyriškumo. Bent jau, kai prisireikia patikrinti, ar
Veneros oras tinkamas kvėpuoti, astronomui Geizenui į galvą neateina jokia gudresnė mintis nei iškišti galvą pro
iliuminatorių. Įkvėpti ir nieko nenutinka... O atvykus, iškart užmezgami kontaktai su čiabuviais (fantastikos jaunystės
laikais nebuvo nieko lengviau ryšiai buvo užmezgami iškart išmokus kalbą).
Tačiau lyrinė-utopinė linija yra ryškesnė ir išvystyta kruopščiau. Vomla šalyje viskas nuostabu. Čiabuviai gyvena
glaudžiame sąryšyje su gamta (mes klausome gėlių dainų), nėra jokių technologinės veiklos pėdsakų. Vomliečiai
tobulumo ir grožio pavyzdžiai: vyrai pasitempę, dori, o moterys, aišku, švelnios ir ramios. Gyvenimas puikus ir iš jo
išeinama sulaukus 100-150 m. Pagrindinė gyvenimo prasmė jaustis gyvenančiais.
Svečių atvykimas kažkiek sujaukia vietos gyvenimą. Veiksmas aiškiai paspartėja po religinės šventės. Į sceną įsilieja
jauna žynė Aliumionė, 17 m. amžiaus. Aišku, tai pati tobulybė, ir Pasakotojo širdis visiškai jos. Ir apoteozė apsimestinė
meilės scena šventajame grote, kurį saugo didysis baltasis slibinas su perliniais žvynais... Fantazijos gelmė! Tik nereikia
juoktis Munro laikais visa ta egzotika dar nebuvo tapusi nuvalkiotu štampu...
Palikusi planetą, skraidymo mašina dėl variklio nesklandumų vos nenukrenta į Saulę. Grįžęs Didžiąją Britaniją
Pasakotojas atsisveikina su kitais ir skuba į klubą, kad baigtų pradėtą šachmatų partiją. Meilės įspdžių įkvėptas jis nuolat
laimi... Tačiau žada sugrįžto pas Aliumionę.
Nekyla jokių abejonių, kad kūrinys nurašytas nuo Ž. Verno, tačiau pas
Munro šmėkšteli motyvai, visai nebūdingi didžiajam prancūzui, t.y. religiniai-utopiniai. Veneriečiai pavaizduoti nepaprastai mieli
ir svetingi. Tarsi kontrastu Munro tais pačiais metais žurnale Pirsons magazine spausdinamas romanas apie Marso gyventojus, kuriuos sunku apkaltinti humanizmu ir
mielaširdiškumu. Tas romanas vadinosi Pasaulių karas (H. Velsas)...
Kitas tarpplanetinės fantastikos pavyzdys Dž. Grifito
Medaus mėnuo kosmose (1901), kur Venera ir tarsi rojus;
panašumą su Edenu sustiprina skraidantys veneriečiai-angeliukai. Hercogas Redgreivas dėl tvarkos būtų apsivilkęs
skafandrą, bet ... nesusilaikė pagundos pakvėpuoti grynu oru.
Civilizacijų susidūrimas įvyko neįtikėtinai lengvai, nes, pirma, veneriečiai turėjo puikų skonį (jie tiesiog liko išsižioję, kai
atvykėlio žmona, išsitraukiusi pora segtukų, paleido savo plaukus), o antra, - kalbą jiems atstojo giedojimas. Po to, kai
Zaidi jiems sudainavo Suani upę5) , susipažinimui teliko formalumai. Kulkosvaidžiai buvo atidėti į šalį, o veneriečiai
pakviesti į Astronetos laivą, kur ta proga buvo atkimšta pora šampano butelių.
G.P. Serviso Kosmoso kolumbas
(1909, žr. >>>>>) gerai nuteikia mintimi skraidinti laivu su
atominiu varikliu juk tik po poros dešimtmečių E. Rezerfordas pradės bandymus su
alfa dalelių sklaida. Kitkuo tai grynai kosminė opera su happy-endu...
Net šiose neišskirtinėse knygose atkreipėte dėmesį į žodį rojus mat visokio plauko religiniai ir ezoteriniai veikėjai niekad nepraleido
progos Žemės seserį panaudoti kaip savo idėjų bandymų lauką. Geresnės vietos ir nerasi; juk pasakyta Rašte: tamsūs vandenys debesyse
Tiesa sakant, su astronomija Biblijoje visai blogai. Anot tuo užsiminėjusio Skiaparelio,
realių dangaus kūnų paminėjimai Senajame testamente pavieniai ir iš planetų, atrodo, Venerai vieninteliai pasisekė: bent taip manė
Galilėjus savo Dėl [šv. Rašto] citatų panaudojimo mokslui (1615).
Tai netruko ilgai ir visokių niekų buvo prikurta pakankamai tai ir astralinė-atlantidinė literatūra apie
Atlantidos likimą,
ir spiritualistiniai pareiškimai ir labiau šiuolaikiniai 20 a. mitai... Ir jei neverta nagrinėti, tarkim, kokio nors
Filoso Tibetiečio6) Gyvenantį dviejuose pasauliuose (1894), tai 20 a. 6-me dešimtm. pasirodę
Imanuelio Velikovskio
kūriniai gerokai įdomesni tai kažkoks nepakartojamas naivumo, religinių įsitikinimų ir mokslinio neraštingumo mišinys.
Pvz., Pasaulių susidūrime (1951) iškeliama hipotezė, kad Venera klaidžioja po Saulės sistemą retkarčiais priartėdama
prie Žemės ir sukeldama globalius kataklizmus, tokius kaip Tvanas (tiesą sakant, dabar tas vaidmuo paskutiniu metu teko
jau Nibiru)...
Bet tai tebuvo tik putos ant kylančios mokslinės fantastikos bangos. Vakaruose labai populiarios
anglų filologo ir teologo Klaivo Steplzo Liuiso (1898-1963) knygos romanai
Už tylios planetos, Pereljandra, Ta keista galia kuriose daktaras Rensas su Šėtono kėslais kaunasi trijose planetose (Marse, Žemėje ir Veneroje).
Reikia pabrėžti, kad tai ne bulvarinis skaitalas, o rimtesni kūriniai, parašyti puikia literatūrine kalba, o kad pasiginčytum su autoriumi, reikia skirti
nemažai laiko ir turėti pakankamai žinių.
Mūsų temai įdomi kita K. Liuiso kūrybos pusė. Pereljandroje (1943)
Venera aprašyta kaip ištisai padengta vandeniu, - ir tebežavi žodžio raiškumu ir meniškai įtikinama: O šio nepaprasto pasaulio bangose kažkas tarsi dreifuojančios salos, susidarę iš dumblių, apaugusių žole, medžiais, valgomais moliūgų tipo vaisiais...
O paskutiniu kūriniu, kurį norisi paminėti fantastikos apie Venerą priešistorėje, yra ruso A. Renikovo7) Nusirenk,
žmogau (1917) jau socialistinės utopijos atvejis. Veneros gyventojas, atsitiktinai patekęs į priešrevoliucinę Rusiją, ją
įsimylėjusiai merginai pasakoja apie savo pasaulį, kuriame nėra priespaudos, religijos, karų, pinigų... Tačiau... pažvelkite į
kūrinio datą su utopija autorius gerokai pavėlavo: iki svajonės virtimo kūnu buvo telikę keli mėnesiai... Tai lietus, tai smėlynai, tai pelkės...
Pradiniu tašku rašytojams paprastai yra mokslininkų pasisakymai. Tik štai Veneros atveju mokslas tylėjo... O neturint faktų, beliko kelti hipotezes ir
pasitelkti vaizduotę. Štai 1917 m. astronomas S. Arenius Žvaigždžių likime pasiūlė, kad
Venera kiaurai permirkusi: Debesys milžiniškų, nenatūralių dydžių; stori lietaus debesys geba iškirti iki dešimties
kilometrų aukščio... Didesnė paviršiaus dalis, neabejotinai, yra pelkės, tokiomis, kokios buvo Žemėje akmens anglies [susidarymo] laikais.
Kadangi dulkės nepakyla aukštai į orą, tai Veneroje nėra jokio kito atspalvio be stebinančio baltumo šviesos atspindžio nuo debesų rezultatas.
Tai paskatino fantastus apgyvendinti Venerą panašiais žemiškus, tik senų geologijų epochų, gyvūnais ir augalais. Logika neišsiskyrė originalumu:
šiluma ir drėgmė derinyje su jaunu amžiumi [pagal populiarią Laplaso hipotezę, kad vidinės
planetos jaunesnės, o išorinės - senesnės] ir štai ankstyvos Žemės vaizdelis su pavojų ir ko tik nori gausa! Dažniausiai
tai buvo driežai, kurių ištisos ordos pražygiavo kūrinių puslapiais, - pirmąja tokio pobūdžio knyga būtų rusų
B. Krasnogorskio ir D.
Sviatskovo Eterio vandenyno salos (1914). Bet dar įdomiau, kad toks požiūris su laiku neišnyko A.
Kazancevo Audrų planetoje (1959) Venera tebeapgyvendinta zaurų, o apysakos ekranizacijoje (1962) matome
tikrų tikriausius žemiškus diplodokus ir brontozaurus...
O įspūdingiausiu geologiškai jaunos Veneros pavaizdavimu lieka A. Beliajevo
Šuolis į niekur (1933), kur autoriaus fantazija liejasi per kraštus: Venera tarsi milžiniška oranžerija, kurioje veržliai vystosi gyvybė. O beveik tais
pačiais metais pasirodė ir E.R. Berouzo ciklas (tetralogija) apie kapitono
Karsono Mojero nuotykius (o šių tikrai netrūksta) Veneros džiunglėse. Drėgmė ir karštis kartu su mažesne traukos jėga reiškia, kad medžiai ten turi būti
milžiniški. Tad laivui patyrus avariją (Veneros piratai, 1930), išsigelbėta nuplaniravus ant medžių vainikų. Ar tikrai išsigelbėta? kai nuotykiai ir
pavojai herojus vyte veja per visas 4 knygas.
Dar aptarsime Veneros gyvybės formas. Gausią įvairiausios Veneros gyvūnijos kolekciją surinko Londono Centrinio
tarpplanetinio zoologijos sodo ekspedicijos Artūro Barnio Tarpplanetinis medžiotojas
(1957) su gausiomis iliustracijomis. Ko tik ten nėra?! Ten yra bizūnas, baisiausias planetos gyvūnas (toks dinozauras
su aštriu liežuviu, ilgesniu už patį gyvūną), rotiferis, panašus į futbolo kamuolį, su netikromis kojelėmis (tai Veneros sanitaras, ryjantis
viską, su kuo susiduria), lūpašliopas, žavus gyvūnas, panašėjantis į hipopotamą, su šešiomis kojomis su lipčiais ir,
pagaliau, murra, unikali tuo, kad jos neįmanoma išvežti iš planetos, nes jis didelis agorafobas, bijantis atvirų erdvių.
O didžiausias eksponatas Rodžerio Želaznio8) Jo lūpų vartai... (1965) plaukioja akvariume, kurio dydis kaip nemažo ežero
tai Ichtysaurus Clasmognathus, 300 pėdų ilgio žuvelė. Jos pagavimui buvo sumeistruota meškerė lėktuvnešio dydžio skraidančią platformą.
Įdomių ichtiologijos pavyzdžių pateikta A. Azimovo Sėkmės kūdikis
Staras ir Veneros vandenynai (1954) stebinančios jūrų juostos, telepatės varlės ir gamtos stebuklas raudonoji skiautė bei daug kitų... Ypač daug prie faunos ir floros gausos prisidėjo
A. Beliajevas: vėžliai, įvaldę mimikriją tiek, kad pradžioje buvo palaikyti
akmenimis, lediniai kurmiai, akimirksniu pakeliantys kūno temperatūrą ir pradeginantys ilgus tunelius lede, danguje pterodaktiliai (šie tvirtai eina per
visus fantastus), skraidantys arbūzai, judantys tarsi aerostatai, vandenynai pilni šarvuotų žuvų, seklumos sraigių
(kurios pasirodo valgomos)... O štai kaip iš keliautojų užimtos olos išrūkomos bjaurybės: Ir po Šuolio į niekur... pildėsi originalių rūšių sąrašas M. Jemcevo ir
E. Parnovo apsakymo Žalioji krevetė (1964)
unikalus biokatalizatorius, Georgijaus Martynovo9) Žemės sesers (1960) milžiniški triakiai vėžliai, kurias kaip naminius
gyvūnėlius laikė protingi Veneros gyventojai, kurie buvo mažytės amfibijos... Bet, ... tokių pavyzdžių nedaug.
Pas A. Beliajevą dar įdomios milžiniškos, kvapnios plėšrūnės gėlės, kurių
auka vos netapo vienas keliautojų. O 4-o dešimtm. amerikiečio Stenlio Veinbaumo10) Dykinėjantys svajokliai pateikia Veneros augmeniją kaip
vientisą organizmą, kurio atskiri individai susijungę telepatiškai.
Jau 3-iame dešimtmetyje akmens anglies amžiaus Venerai atsirado stiprus konkurentas smėlynų modelis. Tai
prasidėjo po 1927 m., kai buvo paskelbti piešiniai, padaryti F.F. Roso11) Mount-Vilsono observatorijoje12). Nauja koncepcija
tokia: Veneros paviršius vientisa dykuma, kurioje siaučia uraganai, keliantys daugybę dulkių... Pagrindu tam buvo
viršutinių atmosferos sluoksnių spektrografiniai tyrinėjimai, kurie nerado nei deguonies, nei vandens, tačiau gausu buvo anglies dvideginio.
Fantastai tai priėmė kažkaip nenoriai tai nesuteikė daug erdvės vaizduotei. Tačiau amerikietis Kristoferis
Anvilis Istorijoje su smiltele sumąstė kažką netikėta. Žemiečiai Veneroje baisiomis sąlygomis, ką liudija vien gyvenviečių
pavadinimai: Juodasis pragaras, Rudosios dulkės, jau nekalbant apie Ššš! (toks garsas kyla nusispjovus ant smėlio).
Bet pasirodo, kad dykumoje gyvena žvėriūkštis, kuris maitinasi sausais augalais, kol kiti krenta vasaros miegui. Taip pat
atsitiktinai paaiškėja, kad žmogus, atsitiktinai suvalgęs gyvą smiltelę, gali ilgai apsieiti visai be vandens...
Tačiau nereikia susitelkti Veneros gamtos aprašymais. Fantastų kūriniuose vis tik svarbiausia veiksmo siužetai, žmonių
santykiai. Pabaigai dar vienas permirkusios Veneros modelis: Lietus tęsiasi žiaurus, nesibaigiantis lietus, nusibodęs, varginantis: dulksna, gūsingas, liūtis, akinanti, kliuksinti
batuose; lietus, kuriuose skęsta visi kiti lietūs ir prisiminimai apie lietų. Tonos, lavinos lietaus liejo savašynus ir čaižė
medžius, merkė dirvą ir plovė krūmus. Nuo lietaus raukšlėjosi rankų oda tapdamos tarsi beždžionių letenomis; jis krito
kietais stikliniais lašais; ir lijo, lijo, lijo...
Tai eilutės iš R. Bredberio apsakymo Nesibaigiantis lietus. Jame užmiršti modelius
lieka tik žmonės. Ir lieka nesibaigiančio lietaus prisiminimas... Parengė Cpt.Astera's Advisor Trumpos biografijos ir pastabos
1) Johanas Šreteris (Johann Hieronymus Schroter, 1745-1816) vokiečių
astronomas, įsteigęs Lilientalio observatoriją. 1791 m. išleido Mėnulio topografijos tyrimus (Selenetopographische Fragmente). 1793
m. pirmasis atrado Veneros fazės anomaliją (Šreterio efektą). 1792 m. straipsnyje paskelbė straipsnį apie, atseit, kelių
dešimčių kilometrų aukščio kalnus Veneroje. 1813 m. Napoleonų karų metu jo observatorijoje prancūzų kareiviai,
vadovaujami Vandamo, sunaikino visus jo rankraščius, o knygas sudegino. Šreteris nuo patirto sukrėtimo neatsigavo.
Jo vardu pavadintas krateris ir slėnis Mėnulyje, o taip pat krateris Marse.
2) Žakas-Ani de Sen Pjeras (Jacques-Henri Bernardin de Saint-Pierre, 1737-1814)
prancūzų rašytojas, keliautojas ir filosofas. Garsus savo apysaka Polis ir Virdžinija (1788), įėjusi į trečią Etiudų apie gamtą
leidimą (pirmas - 1784) m.). Nuo 1792 m. vadovavo Paryžiaus Botanikos sodui. Vienoje savo knygų įdėjo graviūrą,
vaizduojančią Veneros gyventojus kaip laimingis Taiti salos gyventojus.
3) Viljamas Vevelis (William Whewell, 1794-1866) anglų plačių pažiūrų mokslininkas, filosofas,
teologas, mokslo istorikas. Ypatingas indėlis mokslui yra indukcijos teorijos sukūrimas. Konsultavo
Faradėjų,
padėdamas kurti terminus. Jis pirmasis sukūrė anglų kalbos terminus science, scientist. Žinomiausiais yra su plačios
apimties Induktyvių mokslų istorija (1837) ir Induktyvių mokslų filosofija (1840), kuriuose pabandė susisteminti mokslo vystymąsi. 4) Džonas Munro (John Munro, 1849-1930) anglų inžinierius ir rašytojas, paskelbęs
Saulėtekis Mėnulyje (1894), Pranešimas iš Marso (1895), Kelionė į Venerą (1897). Šioje laivas varomas naujuoju antigravitaciniu varikliu,
Veneroje randant utopinę civilizaciją (ir dar trumpam užsukama į Merkurijų).
5) Suani upė (Swanee River) - minstreliška S. Fosterio daina, parašyta 1851 m. Nuo 1935 m.
ji yra oficialus Floridos valstijos himnas (pakeitęs Florida, mano Florida), nors 2008 m. jos pradinis tekstas revizuotas.
6) Fridrikas Spenseris Oliveris (Frederick Spencer Oliver, 1866-1899) Gyventojo dviejose
planetose (1886, išleista 1905) autorius. Jis sakosi parašęs ją automatinio rašymo būdu, kai ją jam diktavo Filosas
Tibetietis. Joje pirmąkart išdėstoma koncepcija, kad Atlantidoj ebuvo pažangi technologija, elektros gamyba ir masės
perdavimo sistemos. Joje aprašoma ir astralinė kelionė į Venerą, kai kūnas buvo likęs šventykloje po Šasta kalnu. Knyga
dažnai cituojama Naujojo amžiaus adeptų. Aktorė Shirley MacClaine aprašo, kaip atsitiktinai patekusi jau į rankas ši
knyga pakeitė jos gyvenimą ir ji savo knygoje Virš linijos (2016) aprašo savo ankstesnio gyvenimo žūnant Atlantidai įspūdžius.
Taip pat žr. >>>>>
7) Andrejus Renikovas (1882-1957) rusų rašytojo ir žurnalisto Andrejaus Selitrenikovo, kilusio
iš Gruzijos, literatūrinis pseudonimas. Nuo 1920 m. gyveno emigracijoje. Apsakymus publikuoja nuo 1912 m., išleido ir
satyrinį romaną Amžinybės sėjėjai (1912). Netrukus pasirodė ir kiti jo kūriniai, pvz., jumoristinis Stebuklų šalyje: tiesa
apie Pabaltijo voliečius. Romane Pasaulio diktatorius (1925) įsivaizduoja Rusiją ir Vokietiją 1950-ais. Užsienyje
paskelbė ir kelis fantastinius apsakymus: Aplink pasaulį, Kūčios ateityje ir kt. 8) Rodžeris Želiasny (Roger Joseph Zelazny, 1937-1995) amerikiečių fantastas, aikido meistras. Jis
sumąstydavo pasaulius su įtikėtinom magijos sistemom, jėgomis ir antgamtinėm būtybėmis. Pirmą apsakymą paskelbė
1962 m. (Aistrų žaidimas). Savo įsivaizduojamais pasauliais jis išsiskyrė iš kitų to meto autorių. Rėmėsi daugelio šalių
mitologija. Buvo vienu pagrindinių fantastikos Naujosios bangos, 7-me dešimtm. smarkiai keitusios fantastikos žanrą, atstovų.
9) Georgijus Martynovas (1906-1983) baltarusių kimės tarybinis rašytojas, fantastas. Spausdinasi nuo 1955 m.
(romanas Užgęsusio pasaulio pasaulis; jame ketvertas kosmonautų skrenda į Marsą, pakeliui užsukdamas į Venerą).
Vėliau jis tapo trilogijos pradžia (Žemės sesuo ir Fajetoniečių palikimas). Žinomiausias jo romanas Kalisto (1957),
kartu su Kalistiečiais (1960) sudaręs dilogiją, pasakojančią apie į Žemę atvykusius labai išsivysčiusios civilizacijos iš Sirijaus.
O kai kas geriausiu kūriniu laiko Gianėją (1963), kuriame žemiečiai, keliaudami po Saulės sistemą laivu-asteroidu, aptinka svetimą žvaigždėlėkį,
iš kurio į asteroidą persikelia nežemietė mergina Gianėją, o tada žvaigždėlėkis sprogsta. Knyga baigiasi Gianėjos savižudybe.
10) Stenlis Veinbaumas (Stanley Grauman Weinbaum, 1902-1935) amerikiečių fantastas. Pradėjo kaip
poetas, o po pertraukos parašė Marso odisėją (1934), tačiau netrukus mirė nuo plaučių vėžio.
11) Frankas Rosas (Frank Elmore Ross, 1874-1960) amerikiečių astronomas ir fizikas. Vadovavo Yerkes
observatorijai (1929-39). Atrado apie 400 kintančiųjų žvaigždžių ir apie 1000 greitai judančių žvaigždžių. Taip pat rašė
straipsnius, skirtus Marso ir Veneros tyrimams. 1926 m. fotografavo Marsą, o kitais metais gavo ultravioletinius Veneros
vaizdus, pirmą kartą parodžiusius joje esanr debesis.
12) Maunt Vilsono observatorija (Mount Wilson Observatory) yra ant San Gabrielio kalno šiauriau už Los
Andželo miesto, atidaryta 1908 m. Joje buvo 254 cm skersmens reflektorinis teleskopas. Šioje observatorijoje dirbo E. Hablas.
Papildomai skaitykite:
|