Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Istorinis diskursas
Mokslininkai fantastikai
Tęsinys, pradžia:
1. Astronominis pagrindas ;
Rusų fantastai apie Marsą ;
Kosminė opera ir Marsas ; Grįžkim prie raketų. Mokslininkus erzino, kaip rašytojai nepaiso fizikos dėsnių,
norimą pateikia kaip esamą ir aplamai diletantiškomis žiniomis apie kosmosą. Jie dažnai
ir gana niekinamai atsiliepdavo apie literatorius, o šie tiesiog ignoravo mokslo žmonių
nuomonę. Tada šie patys į rankas paėmė plunksną.
Paleista kampu į horizontą, raketa turėjo nubrėžti milžinišką lanką, kurio didesnė
dalis būtų virš atmosferos (sub-orbitinis skrydis), nuskrisdama 3000 km ir pasiekdama
500 km aukštį. Pakilusi nuo Prancūzijos pakrantės, raketa turėjo pasiekti paviršių netoli JAV krantų.
Startas vyko taip: 4 kariniai kreiseriai įsikinkė ir nutempė raketą į atvirą jūrą.
Tyrinėtojams užsidarius hermetiškoje kabinoje, iš minininko buvo uždegtas raketos dagtis, - ir aparatas visu greičiu nutolo: Per 3 min. raketa pakilo virš atmosferos. Toliau aprašomas žvaigždėtas dangus:
Tai nebuvo tos mielos ir meiliai mirkčiojančios mūsų dangaus žvaigždės, o kažkokios
baisios, įkaitusios kibirkštys, Jos buvo įvairiausių spalvų: baltos, žydros, geltonos,
raudonos; ir kiekvienoje jų buvo sutelkta energija, nepakeliama mūsų akims.
Paaiškėjo, kad Saulės ir žvaigždžių spinduliai labai pavojingi gyviems organizmams.
Profesorius nuo jų poveikio mirtinai apdegė ir taip žuvo. Profesoriaus dukra apako.
Aparatas tapo nevaldomas ir ėmė kristi. Asistentui pavyko atskirti kabiną ir išskleisti parašiutą ir taip nusileisti į vandenyną...
* * *
Tačiau labiausiai išgarsėjo Nikolajus Aleksejevičius Ryninas (g. 1877),
buvęs garsaus Peterburgo (vėliau, Leningrado) Susisiekimo kelių inžinierių instituto
profesoriumi, dar 1910 m. studentams parašęs mokymo priemonę Orlaivystės kursas ir
vėliau įkūręs Oro susisiekimo fakultetą. Jis buvo aviatoriumi, ištyrinėjusiu visus to
laikmečio skraidymo aparatus. Pats skraidė milžiniškais aitvarais, oro balionais,
dirižabliais ir lėktuvais. 1910 m. tapo Rusijos rekordininku, aerostatu pakilęs į 6,4 km
N. Ryninas buvo mokslo populiarintojas, parašęs 255 kūrinius. O taipogi ir
kolekcionierium, rinkusiu viską, kas susiję su skraidymu. Susirašinėjo beveik su visais
raketinės technikos pionieriais. 1914 m. gegužę susipažino su
K. Ciolkovskiu. 1928-32
m. rengė enciklopediją Tarpplanetinis susisiekimas (9 tomai, per 1600 psl.). 1932 m. netgi konsultavo lėlių spektaklį Raketa SS-1.
1924 m. N. Ryninas išleido vienintelę fantastinę apysaką Oro okeane, kuri yra tikras
himnas oro transportui. Pagrindinis herojus gauna užduotį vykti iš Maskvos į Niujorko
orlaivystės kongresą su slaptu pavedimu: užsakyti greitaeigius aeroplanus, kuriuos būtų
galima perdaryti į karinius. Tad jis išskrenda dideliu komfortišku aeroplanu iki Prancūzijos
Bresto, tada greituoju aeroplanu perskrenda Atlantą, dalyvauja kongrese ir gauna
pasiūlymą skristi dirižabliu į Šiaurės polių. Visos kelionės metu jis gali bendrauti su žeme
radijo telefonu (mobilių telefonų prototipas) ir net skaito radijo-laikraščius (kompaktinis
kompiuteris su Interneto ryšiu?). Stebi, kaip sutvarkyta oro ryšiai, oro policija ir paštas.
Kongrese herojus klauso japonų inžinieriaus Jamato pranešimo apie tarpplanetinių
skrydžių aparatą. Atseit, Žemė yra milžiniškas magnetas, supamas magnetinio lauko.
Aparatas būtų įkraunamas teigiama arba neigiama elektros įtampa, priklausomai nuo to,
reikia tolti ar artėti prie Žemės. Tuo tikslu 6 galingos radijo stotys siunčia radijo bangas
link aparato ir taip stumia ar traukia jį [ Šis pasiūlymas tik iš pirmo žvilgsnio atrodo keistas iš tikro, fizikai tokį
variantą nagrinėja kaip galimą netgi tarpžvaigždiniams skrydžiams; žr. apie Breakthrough Starshot ].
Gudresni rašytojai nevengė mokslininkų pagalbos vienas jų buvo
Aleksandras Romanavičius Beliajevas (g. 1884 m. kovo 16 d. Smolenske, šventiko šeimoje). Jis
įstojo į dvasinę akademiją, kurią paliko tvirtu ateistu ir užkietėjusiu teatralu. Baigė
Jaroslavlio teisės licėjų ir kartu gavo muzikinį išsilavinimą. Nuo 1905 m. dalyvavo revoliuciniame judėjime,
vėliau užsiėmė juridine veikla ir žurnalistika. Pirmas grožinis kūrinys buvo pjesė-pasaka Bobutė Moira (1914).
1915 m. susirgo kaulų tuberkulioze ir ilgus metus praleido nejudėdamas gipso
korsete. Tik 1922 m. galėjo grįžti į aktyvią veiklą, 1923 m. persikėlė į Maskvą, kur dirbo
Pašto ir telegrafo liaudies komisariate, o vėliau juriskonsulu Švietimo liaudies komisariate.
Fantastikos srityje debiutavo apsakymu Profesoriaus Douelio galva (1925), skirtu
žmogaus organų persodinimo temai. Vėliau sekė kiti šio žanro kūriniai. Tarpplanetinių
skrydžių temą palietė utopiniame romane Kova eteryje (1928), kuriame pastebima
socialistinių utopistų nuo Černyševskio iki
Nikolskio įtaka.
Tarybinis pilietis minties jėga perkeliamas į komunistinę ateitį, didingą Radiopolio
miestą, kur stebi įvairius technikos pasiekimus: portatyvius radijo imtuvus, asmeninius
sparnus, sintetinį tablečių pavidalo maistą, sodų supamus kotedžus. Visas sunkus
darbas patikėtas automatams; privalomas darbas teužima 3 val. į dieną, o visas kitas skiriamas kūrybai.
Tačiau tebeegzistuoja Amerika, ginama mirties spindulių. Herojus tampa paskutinio
mūšio liudininku, kai komunarai pralaužia mirtiną užtvarą ir į mūšį eina keistų formų
mašinos. Galiausiai jis patenka į milžinišką kosminį laivą, kurį kapitalistai buvo pasistatę
pabėgimui iš Žemės, prieš tai į ją numetant atomines bombas ir jį susprogdina.
Tačiau tema užsikabino, ir A. Beliajevas parašė didelės apimties
Šuolį į nieką (1933). Romanas rašytas ilgai ir sunkiai, buvo naudojamasi
J. Perelmano, N. Rynino ir
K. Ciolkovskio darbais, konsultuojamasi ir susitinkama su jais. K. Ciolkovskį tiesiog dievino
ir net parašė panegyriką jam, Eterio salos gyventojas (1930), kurioje, vienok, nuodugniai
perpasakojo K. Ciolkovskio prieš metus pasiūlytą kosminio traukinio idėją: Pradžioje Arkos keleiviai apsipranta su nesvarumu, mokosi judėti ir maitintis jos
sąlygomis. Tada išeina į atvirą kosmosą, kad pasistatytų oranžeriją. Atominio variklio
pagalba laivas pasiekia trečdalį šviesos greičio ir netrukus palieka Saulės sistemą. Tačiau
dėl oranžerijos pažeidimų tenka grįžti ir nusileisti į Venerą. Čia supažindinama su keistų
formų gyventojais. Žmonių kolonija sparčiai degraduoja, nusirita iki pirmykštės bendruomenės lygio, jai nelemta
išgyventi per žiemą, tačiau iš Marso ( ! ) ateina pranešimas, kad komunizmas Žemėje galutinai nugalėjo ir keliauninkų laukia
sugrįžtant... (taip pat žr. >>>>>).
Pradžioje romanas sulaukė kritikos: J. Perelmanui nepatiko vidinės atomo energijos
panaudojimas, o K. Ciolkovskis prašė pašalinti reliatyvumo teorijos
ir laiko sulėtėjimo paminėjimus (mat Kalugos savamokslis neįstengė suprasti A. Einšteino idėjų). * * *
Su laiku kosminė tema įgaudavo vis naujus įsikūnijimus, pasirodydavo naujais
formatais. Dar 1924 m. V. Žuravliovas*) parašė scenarijų pilnametražiui filmui Misterių
Fokso ir Troto Mėnulio užkariavimas, tačiau jis buvo panaudotas pirmajam tarybiniam
multfilmui Tarpplanetinė revoliucija (taip pat skaitykite >>>>>).
Netrukus paaiškėjo, kad tuometinė filmavimo technika nepajėgi atgaminti visų
skrydžio ir buvimo Mėnulyje efektų. Įvertinęs visas realias galimybes, K. Ciolkovskis
išskyrė 6 pagrindinius momentus: 1) raketos startas nuo estakados, 2) aliejaus vonios,
saugančios nuo perkrovų, 3) nemirksinčios žvaigždės kosmose, 4) nesvarumas, 5)
žvirblio šuoliukai Mėnulyje, 6) raketos nusileidimas su parašiutu. Kitaip filmas
prasilenktų su realybe; ir vis tik kinematografui teko susidurti su tokiais sunkumais, kad
kelis kartus filmavimas vos nebuvo nutrauktas. Vis tik po 2 m. filmas pasirodė ir buvo
tikrai geras. Ypač pavyko nesvarumo scena. Filme vaidino S.P. Komarovas (akademikas Sedych),
K. Moskalenko (Marina), V.I. Kovriginas (prof. Karinas), V. Gaponenko (Andriuša) ir kt. Karlo Sagano marsiečiai
K. Saganas nuo vaikystės svajojo apie Marsą jis vakarais gulėdamas nuošalioje
vietoje stebėdavo dangų ir įsivaizduodavo esąs toje spindinčioje rausvoje planetoje. Jis fantazavo apie žmonių kūnų formų įvairiaspalvius
marsiečius su nuimamomis galvomis. Vėliau jis sakė, kad tuo metu nesupratau, kad kitos planetos būtybes vaizduoti kaip žmones yra šovinistiška.
1967 m. K. Saganas National Geographic išspausdino straipsnį, kuriame nagrinėjo jį nuo
vaikystės kamavusį klausimą ar yra Marse gyvybė? Jis daug dėmesio skyrė teorinei marsiečio iliustracijai. Susirašinėdamas su redaktoriais
jis išreiškė nepasitenkinimą pradiniu dailininko eskizu, jam priminusį žmogų vėžlio kostiumu, kai jis jį įsivaizdavo kaip
mielą beakį vegetarą (tegu jis dienomis juda remdamasis mažais raudonais ūseliais, o naktimis kasa urvus).
Galutinis variantas jam patiko, nes atspindėjo jo per ilgus netus sukauptas žinias: ištįsusios jo galūnės tiko prie mažos
Marso traukos, o į stiklą panašus kiautas saugojo nuo ultravioletinių spindulių. O keli mėnesiai prieš mirtį, 1996 m. jis įrašė
žinutę būsimiems Marso tyrėjams: Nesvarbu, kodėl jūs esate Marse, džiaugiuosi, kad ten patekote. Norėčiau būti su jumis. *) Vasilijus Žuravliovas (1904-1987) tarybinis kino režisierius, vienas taryinio kino jaunimui
pradininkų. 1924 m. paskelbė scenarijų, vėliau tapusį pirmojo tarybinio multfilmo Tarpplanetinė
revoliucija pagrindu. 1929 m. susuko savo pirmąjį savarankišką filmą trumpametražę komediją
vaikams Pamestinukas. 1936 m. išleido Kosminį reisą apie skrydį į Mėnulį. 5-me dešimt. sukūrė du
filmus jūrine tema: Erelio žūtis (1940) ir Penkiolikmetis kapitonas (1945) pagal Ž. Verno
romaną ir šis sulaukė didelės sėkmės. 7-me dešimtm. paliko jaunimo tematiką ir pradėjo kurti filmus revoliucinius ir karinius filmus, o taip pat dokumentinius. Tiesa,
dar buvo Raitelis ant auksinio žirgo (1980) muzikinė pasaka pagal baškirų padavimus. Papildomai skaitykite:
|