Global Lithuanian Net:
san-taka station: |
Istorinis diskursas
Didžioji Marso revoliucija
Tęsinys, kiti:
1. Astronominis pagrindas;
2. Rusų fantastai apie Marsą;
3. Mokslininkai fantastikai;
4. Kosminė opera ir Marsas; 3. Raudonoji ... planeta
Venesuelos prezidentas Hugo Čavesas*): 1917 m. spalio 25 d. (senuoju stiliumi) Vladimiras Iljičius Uljanovas-Leninas,
nelaukdamas Žiemos rūmų pasidavimo, paskelbė apie socialistinės revoliucijos pergalę. Daugelis bolševikų požiūrio ypatybių priminė utopijas,
kilusias Černyševskio, Infantjevo,
Odojevskio ir Bogdanovo galvose. Tačiau
tikrovėje utopijos buvo iškraipytos taip, kad tapo neatpažįstamos. Bogdanovo Raudonojoje žvaigždėje (1908) pasiūlyta darbo organizavimo tvarka virto
darbo prievole neatsižvelgiant į jokias ypatybes. Levas Trockis rašė: Tačiau Spalio revoliucijos reikšmė nepaprasta - buvo pašalintos visos tradicijos, atsirado galimybė utopijas patikrinti praktikoje. O literatoriai privalėjo apdainuoti tą veržlų proveržį. V. Kirilovas**) eiliavo: Proto traktoriumi išrausim Vergų sielų plėšinius, Žvaigždes į eilę sukrausim, Pakinkysim mėnulius... Ir vėl - net pasąmonės lygyje kovotojai už šviesią ateitį jautė, kad Žemė - tik pusiaukelė, kad pertvarkos palies ir Mėnulį bei žvaigždes. Kažkas tvyrojo ore ir pirmasis tai suvokė poetas-fantastas Valerijus Briusovas, priėmęs revoliucijos romantiką ir ją apdainavęs: Iš gyvenimo, prozos pasaulio mes įmesti į neįtikėtinumą. Jis bandė rasti epochų sąryšį, apčiuopti giją tarp praeities ir ateities. Ir nusprendė parašyti romaną apie skrydį į Marsą (Briusovas minimas >>>>>
bei >>>>>).
Pirmuosius jo štrichus jis padarė 1908 m. į kitų metų planus įtraukęs "Kelionių vadovo po Marsą"
temą. Ir vėliau jis audė mintis ta kryptimi - 1912-13 m. straipsnyje "Fantazijos ribos" jis rašė: Romaną "Pirmoji tarpplanetinė ekspedicija" V. Briusovas rengėsi 1918 m., tačiau taip ir neprisėdo prie jo. Tik vėliau jo archyve rasti atskiri lapai, datuoti 1918-21 m., veikėjų vardai skirtinguose skyriuose skiriasi, daugelis frazių nutrūksta nebaigtos, yra pastraipų be pradžios ir pabaigos. Tačiau jaučiama A. Bogdanovo Raudonosios žvaigždės (1908) įtaka. Komunistinėje ateityje trys mokslininkai Morli, Peris ir O'Rukas skrenda į Raudonąją planetą eteronefu Piroentas (vienas sen. gr. Marso pavadinimų - Pyroeis, ugninis; Briusovo archyve yra drama Piroentas, kurios herojus yra sviedinio, skirto kelionėms kosmosu, išradėjas). Aparatas juda pagal Bogdanovą - jame yra atominis raketinis variklis. Jau nuo pradžių kyla nesklandumai - kietai nusileidžiama nežinomoje Marso vietovėje. Keliautojai turi rinktis: apylinkėse paieškoti marsiečių miesto ar iškart skristi atgal. Gaila, rankraštis baigiasi, o mes tesužinome, kad visi trys dalyviai žūsta. * * * Vivianas A. Itinas, Peterburgo advokato sūnus, 1917 m. pradėjo rašyti apysaką Rielio atradimas, rankraštį atnešė į Metraštį M. Gorkiui, kuriam ji labai patiko. Tačiau netrukus Metraštis buvo uždarytas, o rankraštis nusimetė. Jį atrado tik 1922 m. ir pataisytas variantas išleistas pavadinimu Gonguri šalis, o po 5 m. žurnale Sibiro šviesos - pradiniu pavadinimu. V. Itino utopija tveriama ne pagal racionalu ir statistikos dėsnius, o pagal poezijos taisykles, jausmų harmoniją. Apysaka prasideda revoliucijos laikmečiu, kai jauną revoliucionierių Helijų hipnozės būdu užmigdo jo draugas gydytojas, kartu su juo praleidžiantis naktį prieš sušaudant Kolčako nelaisvėje. Pro vidinį Helijo žvilgsnį praslenka nuostabaus pasaulio vaizdai (ne tai šalia tolimos žvaigždės, ne tai lygiagrečiame pasaulyje). Apie jį jis papasakoja sugrįžęs iš transo. Pagrindiniu apysakos prieskoniu buvo ontejitas - inžinieriaus Onte sukurtas antigravitacinis mišinys. Paplitęs jo naudojimas visai pakeitė pasaulį.
Skraidymas žmonėms tapo toks pat įprastas, kaip kvėpavimas. Ir savaime aišku, kad jie ėmė keltis vis aukščiau ir aukščiau, užkariaudami Saulės
sistemą ir svajodami apie dar tolimesnius pasaulius: Ir štai vieną kartą link artimiausių žvaigždžių susiruošė mokslininko Tagorės laivas, kuriame buvo 20 vaikų kolonijos įkūrimui. Jam pasisekė, buvo surasta į Žemę panaši planeta, kurią pavadino Generi. Joje komunarai pastatė miestą ir pavergė vietinius. Tačiau naujų amatų pramokę čiabuviai susivienijo, kad išžudytu mišrius vaikus ir išvytų ateivius. Karas truko 20 m., kol komunarai neatstatė "kosmoso nugalėtojo" variklio ir neišsiuntė vieno saviškių pašaukti pagalbos. Tėvynėje jį džiaugsmingai sutiko ir iškart pastatė 10 didelių kovinių žvaigždėlėkių. Utopinė bendruomenė rengėsi kovai ir kerštui, o Helijus sugrįžo atgal į kamerą, kad ryte sutiktų mirtį. Apysakos patosas aiškus: Gyvybė prisotina negyvą materiją, pasikartodama įvairiomis formomis. Siekdamas aukštesniųjų visuomeninių formų. protas turi pereiti pasikeitimų ratu, per žudynių ir karų kaitą, tačiau ir ten nebus ramybės, nes prasidės naujas ratas... Tiesa, revoliucinės šalies simbolio pasirinkimo klausimas gerokai sudėtingesnis, nei gali atrodyti - jis formavosi per daugelį metų ir tame procese dalyvavo daugelis žmonių. Pvz., svastika, kurią pradžioje bandė panaudoti kaip komunistinio judėjimo simbolį, atėjo iš Jelenos Blavatskajos teosofijos, 20 a. pradžioje įsikūnijusi Rerichų "vakarietiškame" budizme, šalininkų. Žvaigždė, kaip europietiško mąstymo simbolis, pradžioje buvo amžinybės simboliu, o vėliau tapo aukštų siekių, idealų simboliu. Žvaigždės heraldikoje skyrėsi tiek spindulių kiekiu, tiek spalva. Penkiakampė žvaigždė (pentagrama) - vienas seniausių apsaugos ir saugumo simbolių. Tačiau apversta ji tampa vienu baisiausių simbolių - nuo Viduramžių laikyta velnio ženklu. Simbolio kilmė neaiški. Laikyta, kad europiečiai jį perėmė iš senovės Egipto ir Kinijos kultūrų. Tačiau pasirodė, kad penkiakampė žvaigždė nuo seno žinoma Šiaurės tautų. Laplandijos saamai ją laikė geriausia elnių apsauga; Šiaurės Karelijoje dar 19 a. viduryje ją garbino medžiotojai-karelai. Žiemą susidūręs su lokiu, medžiotojas sniege viena linija priešais save skubiai paišė tris penkiakampes žvaigždes. Manyta, kad lokys jų neperžengs. O rusų pagonys raudoną penkiakampę žvaigždę laikė dievo Jarilos, žemdirbių ir karių globėjo, simboliu. Tarybine simbolika raudonoji žvaigždė pasirodė, kai 1917 m. gruodžio 20 d. Visos Rusijos kolegija Raudonosios Armijos formavimui ją pasiūlė kaip
Ir vargu ar buvo neatkreiptas dėmesys į dar vieną prasmė - tai Marso, karo dievo, simbolis. O dauguma revoliucionierių jis buvo priimtinas, nes priminė populiarų A. Bogdanovo romaną Raudonoji žvaigždė. 1923 m. raudoną žvaigždę įtraukė į TSRS herbą. Vienas tiksliausių pagavusių slaptas simbolio prasmes buvo Aleksiejus N. Tolstojus: Marsas laikomas raudonąja žvaigžde, o tai ... Raudonosios armijos emblema. Tai pasakyta ruošiantis Aelitai (marsietiškas vardas, reiškiantis paskutinį kartą matomos žvaigždės šviesa) - tuo metu, kai rašytojas svarstė: likti emigracijoje ar grįžti į tėvynę. Rašytojas nekentė bolševikų, tačiau jie paskui save patraukė milijonus ir laimėjo - ir Tolstojus bando suprasti, kodėl; ir tuo persmelkta visa Aelita. Rašydamas pasikeitė ir pats rašytojas. Romanas prasideda labai intriguojančiu epizodu:
![]() Tai bent! Iš sugriautos alkanos Rusijos - tiesiai į Marsą! Visata - už kampo! Viskas tikra - o ir šiomis dienomis Ždanovo 11-o namo kieme išvysime tą pačią daržinę, kurioje Losis (rus. "briedis") surinko savo kosminį laivą. Priblokštas Skailsas nueina nurodytu adresu ir ima interviu. Tolstojus eilinį kartą pabrėžia: per revoliuciją atsiskleidžia snaudžiantys talentai, ji stimuliuoja progresą. Galbūt todėl raudonieji buvo stipresni už baltuosius, kad išreiškė progresą? Ne, ne! Juk jie galingą valstybę nubloškė kelis dešimtmečius atgal... Ateidamas į Ždanovo krantinę Skailsas tarsi iš mūsų tikrovės prasmenga į lygiagrečią, kurioje kiekvienas gali statytis žvaigždėlėkį iš pagalbinių medžiagų ir juo skrieti į Marsą, kad sužinotų, ar ten yra protingų būtybių. A. Tolstojus atvirai žaidžia svetimais siužetais ir vaizdais. Paimkim kad ir kosminį laivą - jis yra įvairių Europos literatūroje pasirodžiusių projektų rinkinys:
![]() "Svetimavimo" ženklai pastebimi ir įvairiose detalėse. Štai marsiečiai prie laužo dainuoja "ulla, ulla" - ir čia pat sukelia asociaciją su Velso marsiečiais. Pati marsiečių civilizacija tarsi paimta iš teosofų marsietiškos Atlantidos, aprašytos Kryžanovskos-Ročester (apie ją daugiau žr. >>>>>, o Planetos mirtis pristatyta šiame puslapyje), su papildymais iš Edgaro R. Burouzo marsietiško ciklo (kiek daugiau žr. >). Tačiau A. Tolstojus sugebėjo savo romaną papildyti neužmirštamais veikėjais. Vienas jų - raudonarmietis A. Gusevas, sutikęs su Losiu skristi į Marsą. Dabartiniai liberalūs kritikai Gusevą vadina "liumpenu", "marginalu" ir "Šarikovu", tačiau iš tikro jis "revoliucijos tepalas", žmogus, kurį ji ištraukė iš nuobodžios kaimo buities ir parodė akinantį didelių dalykų ir aistrų pasaulį. Grįžti į tą buitį jis jau nenori, todėl sutinka skristi kad ir patį velnią... Kad tik toliau... Šimtai tūkstančių tokių atgulė Pilietinio karo laukuose, bet būtent todėl, kad jie ėjo už raudonuosius, bolševikai laimėjo. A. Tolstojus sąmoningai stichišką revoliucionierių Gusevą priešpastato Bogdanovo Raudonosios žvaigždės profesionaliajam revoliucionieriui Leonidui, kuris mąsto apie ateities organizaciją, kai Gusevas ją kuria savo rankomis. Ir jis daro ir darys revoliuciją, nes jo širdis sklidina gailesčio tiems, kurie gyvena skurde, tačiau saugo tą skurdą, tarsi tai būtų didžiausia pasaulio vertybė: Neteisinga viskas pasaulyje. Neteisinga ši planeta, tebūnie prakeikta! Atskridę į Marsą Losis ir Gusevas susiduria su senąja jo civilizacija, kurią valdo technokratai.
Buržuazinei technokratijai A. Tolstojus priešpastatė naująją, tarybinę - ir vėliau ideologai aktyviai panaudojo tokią priešstatą.
Štai Glebovas-Putilovskis rašo apie Sen-Simono darbus: Būdamas emigracijoje, A. Tolstojus padarė principinę išvadą: ikirevoliucinė Europa ritosi į prarają, neturėjo ateities ir tik socialistinė Rusija galėjo išvaduoti pasaulį iš sąstingio ir palaipsnio užgesimo. Tačiau Rusijoje jo tokio gesto neįvertino - romaną sutiko užgauliais atsiliepimais: Aelita visų pirma neslepiamas Velso pamėgdžiojimas ... nuobodu ir tuštoka (Šklovskis), Romanas prastokas (K. Čiukovskis, kuris pakeliui priploja ir visą žanrą: Kam mums, techniškai atsilikusios tautos rašytojams, kurti romanus apie mašinas ir skrydžius į kitas planetas!). Teko A. Tolstojui apsiraminti, vėl sėsti prie rašomojo stato ir kurti Inžinieriaus Garino hiperboloidą.
* * * Tačiau ryškus J. Protazanovo antikosmizmas ir Naujosios ekonominės politikos (Nepo) mieščioniškumo aukštinimas buvo gana retas to meto reiškinys. Tuo tarpu 1923-24 m. tapo ne tik tarybinės fantastikos vystymosi svarbiausiu momentu, bet ir pirmuoju postūmiu tikrosios kosmonautikos vystymuisi. Kalugoje vargo Konstantinas Ciolkovskis, kuriam reikėjo valdžios pripažinimo, tačiau neskubėjo tai daryti. Pirmasis pripažinęs K. Ciolkovskio darbus buvo Nikolajus Morozovas, mokslo populiarizatorius ir fantastinių apsakymų apie skrydžius į Mėnulį ir kitus matavimus autorius. Jam buvo pavesta vadovauti Lesgafto varto Gamtos mokslų institutui. Be to, nuo 1909 m. N. Morozovas vadovavo Rusijos pasaulio tvarkymo mėgėjų sąjungai. Ir visų pirma jis pasiūlė tapti šios sąjungos nariu. Tačiau Pilietinio karo metu mažai ką domino kitų pasaulių apgyvendinimo idėja. Kur kas patrauklesnė buvo metalinio dirižablio idėja, - su ja Ciolkovskis kreipėsi keliais adresais. Tema sudomino, buvo gauta parama, skiriama personalinė pensija, kurios skyrimo protokolą pasirašė ir V. Leninas.
Tai kuo čia dėtas Ciolkovskis? Matyt V. Leninas patikėjo draugų patikinimas, kad dirižablis yra verta dėmesio užmačia. Be to, V. Leninui tiko ir K. Ciolkovskio vaizdinys - nukaršusio senioko, kuris prie carinės valdžios buvo niekas, o dabar gali tapti viskuo. Kaip bevertinsime tą proletariato vado parašą, savamokslį padariusiu mokslo autoritetu, tačiau, atėjus kosmonautikos erai, šalis jau turėjo pripažintą švyturį. K. Ciolkovskis tapo ta smiltele, aplink kurią prasideda kristalizacija prisotintame tirpale. O pati tarybinės kosmonautikos istorija prasidėjo 1923 m. spalio 2 d VCIK žiniose pasirodžius inž. Davydovo žinutei Argi ne utopija?, kurioje
kalbama apie H. Oberto knygą Raketa skrydžiui į planetas. Žinutėje daug
kas pripainiota, tačiau ji pateko į akis Natūralistų asociacijos pirmininkui Modestovui. kuris laikraščiui nusiuntė laišką tuo klausimu: Sunerimo ir pats K. Ciolkovskis, jautriai reaguojantis į savo prioritetus, ir nusprendė iš naujo išleisti 1903 m. darbą Raketa kosminėje erdvėje. Kalugietis A. Čiževskis, būsimas heliobiologijos pradininkas, parašė pratarmę vokiečių kalba. Nors susidurta su sunkumais, 1000 egzempliorių buvo atspausdinta, jie išsiuntinėti į maždaug 400 mokslo tyrimų įstaigų, dirbančių aviacijos ir aerodinamikos srityse. Po 10 egzempliorių pasiųsta Obertui ir Hoddardui. Teko ir Vakarams pripažinti Tarybų šalies prioritetą perspektyvioje (galima tarti, fantastinėje) srityje. Kalbos apie tuos įvykius kėlė publikos susidomėjimą, tapo madinga rengti populiarias paskaitas provincijoje (prisiminkime ir Benderį su jo tarpplanetiniu šachmatų turnyru), sparčiai gausėjo publikacijų skaičius. Tai paskatino ir tai, kad į leidybinę veiklą sugrįžo Piotras Soikinas, arendavęs savo tipografiją ir įsteigęs P.P. Soikinas leidyklą. Pasirodė fantastinių apysakų ir romanų, šiandien jau pamirštų, tačiau kadaise kaitinusių skaitytojų vaizduotę. Prisiminkime kai kuriuos jų. *) Hugo Čavesas (Hugo Rafael Chavez Frias , 1954- 2013) - Venesuelos politikas, prezidentas (1998-2013). **) Vladimiras Kirilovas (1889-1937) rusų poetas, proletariato poezijos atstovas. Pirmą publikaciją paskelbė 1913 m. 1918 m. tapo Proletkulto tarybos nariu, o taip pat buvo aktyvus Kuznicoje (Maskvos literatūriniame susivienijime). 1921 m., manydami, kad nepas yra pasitraukimas nuo revoliucijos idėjos, pasitraukė iš partijos (o kartu ir nuo proletariato poezijos). 1937 m. buvo represuotas. Papildomai skaitykite:
|