Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Titanikas: psichofizikinis aspektas
Du superlaineriai, Olimpikas ir Titanikas buvo statomi greta, Hardland and Wolff laivų statykloje netoli Belfasto. Vėliau prie šių milžinų turėjo prisijungti ir trečiasis, Britanikas. Sutapimas? 1912 m. pavasarį spauda Olimpiką pakrikštijo nepaskandinamu laivu. O Titanikas tuo metu dar
tebebuvo bandomas bandymai baigėsi balandžio 2 d. Daugeliu charakteristikų jis buvo pranašesnis už
savo vyresnįjį brolį: keliamoji galia buvo 1000 t didesnė, galėjo plukdyti 163 keleiviais daugiau, nes dėl
racionalesnio išplanavimo buvo padidintas pirmos klasės kajučių kiekis. Tuo tarpu jis tebuvo vos 8 cm
ilgesnis (ilgis: 259,83 m, plotis: 28,10 m, vandens talpa: 52310 t). 8 denių laivas buvo tikri plaukiojantys
rūmai prabangi apdaila neturėjo lygių. Triume buvo 16 skyrių, paskelbtų, kad nepralaidūs vandeniui, visos
pertvaros (be pirmos ir paskutinės) turėjo hermetiškas duris, pusantro metro nuo kilio virš pirmo dugno buvo
ir antras dugnas, kuris, vienok, neapėmė priekio ir galo. Greitis siekė 25 mazgus, variklio galingumas buvo 55 tūkst. kV.
1912 m. balandžio 10 d. prieš vidurdienį Titanikas išplaukė iš South Hemptono į savo pirmąją ir paskutinę kelionę. Įdomu, kad finansų magnatas Alfredas Vanderbiltas atsisakė kelionės jau po to, kai bagažas buvo nugabentas į lainerį, o ten jo laukė kamerdineris ir tarnaitė, nuskendę po 4 d. kartu su kitais 1500 keleivių. Berods, magnatą paskutinę minutę atkalbėjo žmona. Ant tiltelio kapitonas Smitas. Laineris praplaukia po garlaivį Niujorkas, prišvartuotą plieno lynais. Visi šeši lynai staiga įsitempia ir nutrūksta tarsi smuiko stygos. Laivo priekis, tarsi įmagnetintas, artėja prie Titaniko tai stebi tūkstančiai palydinčiųjų. Niujorko jūreiviai nusivarė nuo kojų, mesdami už borto krancus, kad sušvelnintų smūgį. Smitas iškart įsakė stabdyti variklius. Laimei, suskubo vilkikas, įsiterpė tarp garlaivio ir krantinės, Niujorko jūreiviai vilkikui numetė lyną, kurį skubiai pritvirtino. Lynas įsitempė, tačiau atlaikė. Titanikas praplaukė pro garlaivį vos metro atstumu. Iš tikro keistas aplinkybių sutapimas! Išplaukiant iš uosto, situacija pasikartojo šįkart link Titaniko veržėsi garlaivis Oušenikas, kuris net pasviro, tačiau storos virvės išlaikė. Beje, palydinčiųjų minioje buvo ir nukentėjusiųjų. Trūkę Niujorką laikę lynai perliejo sprunkančius žmones. Visa tai galima buvo laikyti nelaimės ženklais. Galima spėti, kad ledkalnis, kurio aukštis gali siekti apie 250 m. Titaniką paveikė lygiai taip pat, kaip jis garlaivius. Beje, viena teatro impresarijaus žmona visa tai stebėjo iš Titaniko. Greta jos buvęs nepažįstamas vyriškis pasakė: Blogas ženklas. Ar mylite gyvenimą? Moteris, aišku, į tokį retorinį klausimą atsakė teigiamai. Tada nepažįstamasis patarė jai išlipti iš laivo pakeliui, Šerbure. Jei iki ten nuplauksim, aš tai padarysiu, - pridūrė jis. Ir tikrai, vėliau moteris jo nematė laive. Kanados geležinkelių magnatas Č.M. Cheizas, grįždamas Titaniku iš Europos, rūkomajame staiga pareiškė, kad laivų statytojai varžosi savo laivų prabanga, tačiau netrukus ateis diena, kai tokių varžytuvių pasekme bus baisi nelaimė. Tai buvo pasakyta kelios valandos iki katastrofos. Beje, Titaniką paliko patyręs kūrikas Dž. Kofi tokia didelė buvo baimės ir pavojaus nuojauta. Netgi vyresnysis kapitono padėjėjas H.T. Vaildas, iki tol dirbęs Olimpike, ilgai abejojo, ar priimti šį pasiūlymą. Iš Kuinstouno jis spėjo išsiųsti laišką seseriai, kuriame rašė: Ir vis tik man nepatinka šis laivas... jis kelia kažkokį keistą jausmą. Nekreipti dėmesio į tokio psichologinio diskomforto požymius negalima, nes tai pasąmonės signalai apie nenumatytas galimybes. Pateisime panašius požymius, lydėjusius povandeninio laivo Kurskas likimą. Štai A. Sadkovas į žmonos žodžius Sensime drauge? atsakė: Liksi viena, aš neilgai gyvensiu. A. Nekrasovas į namus nusiuntė videokasetę, ant kurios užrašė: Netrukus atvažiuosiu atostogų. Jei valtis iškils.Kapitonas-leitenantas D. Repnikovas po vestuvių išgėrė šampano 8 pirse iš čia išplaukė Kurskas. Šampanas buvo kartus! Jų dvimetė dukra Daša tragedijos metu (tuo metu ji buvo pas senelius Sevastopolyje) rėkė iki vėmimo. 40-ą dieną po tragedijos mergaitei pasislinko stuburo slankstelis. A. Korkinas prieš tragediją sapnavo košmarus, negalėjo užmigti, gulėjo atvertomis akimis. Jis apie tai parašė savo merginai. Panašių nuojautų būna ir prieš lėktuvų katastrofas. Matyt, kažkokiu būdu informacija iš ateities pasiekia mūsų pasąmonę. Ją priimti gali ne visi ir ne visada. Titanikas ignoravo ir nemažai radiju perduotų perspėjimų apie ledkalnius ir nesiėmė jokių atsargumo priemonių. Apie dideles ledo mases liudijo ir staigus atvėsimas, kurį juto ir Titaniko keleiviai. Stebėtojai 11 val. vakaro išvydo ir lengvą dūmelį, liudijantį apie didelę ledo sankaupą, tačiau neperspėjo nei Smitą, nei jo padėjėjus. Jie dūmelį stebėjo apie valandą, o 23:39 tiesiai prieš nosį išvydo kažką tamsaus, gerokai tamsesnį nei vanduo. Suskambo varpai, tačiau jau buvo per vėlu. Merdokas staigiai pasuko laivą, ledkalnis lietė dešinį šoną. Smūgis buvo juntamas, į denį krito ledo gabalai. Pritrūko kokių 10-20 sek. ir su ledkalniu būtų prasilenkta. Pirmosiomis minutėmis pavojus dar nebuvo įvertintas. Kapitonas, pajutęs smūgį, išėjo iš kajutės ir paklausė pirmojo padėjėjo, kas nutiko. Merdokas atsakė, kad ledkalnis, kad jis liepė sukti vairą į dešinę ir atgal, tačiau buvo per vėlu. Padėjėjas Boksholas nuskubėjo į priekį, kad išsiaiškintų situaciją. Pažeidimų nepastebėjo, nes nenusileido iki pat dugno. Gavęs jo pranešimą apie pažeidimų nebuvimą, kapitonas priėjo prie krenometro, rodančio laivo pasvirimą, ir sušnabždėjo: Dieve mano! laineris į dešinę buvo pasviręs 5 laipsniais. Vanduo tvindė laivo priekį ir netrukus buvo jau 6-iuose skyriuose, nepralaidžiuose vandeniui tai nustatė
kapitonas Smitas su pagrindiniu laivą stačiusiu konstruktoriumi. Konstruktorius suprato, kad laivas
pasmerktas. Priežastis buvo pertvaros, kurios ne tik užtikrino hermetiškumą, bet ir turėjo liukus, per kuriuos
vanduo galėjo užlieti visą laivą. Jis žinojo pagrindinę nepaskandinamo lainerio paslaptį tik neaišku, kokiais
žodžiais jis tai perdavė kapitonui. Pertvaros buvo netgi ne iki lubų ir vanduo nesunkiai per jas liejosi. Jos
buvo ne tik butaforija, bet ir paspartino laivo skendimą. Jos skatino vandens kaupimąsi priekinėje laivo
Po Titaniko tragedijos Olimpikas buvo perstatytas kilstelėtas antrasis dugnas. Į pirmąją kelionę iš South Hemptono į Niujorką laineris išplaukė 1912 m. gegužės 31 d. 1918 m. pavasarį jį atakavo vokiečių povandeninis laivas. Drąsiu manevru laineris taranavo ir paskandino priešo laivą. 1934 m. Olimpikas užplaukė ant plaukiojančio švyturio, kuris nuskendo, žuvo jame buvę 7 žmonės. Buvo ir dar vienas nutikimas. 1911 m. rugsėjo 20 d., išplaukiant iš South Hemptono, lainerio kursas kirtosi su kreiserio Hok kursu, kuris, suartėjęs iki 110 m., netikėtai ėmė suktis link lainerio, neklausydamas vairo. Kreiseris trenkėsi į dešinį bortą padarydamas 12 m skersmens skylę korpuse. Trečiasis laineris Britanikas buvo į vandenį nuleistas 1914 m. vasario mėn. Prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui jį pertvarkė į plaukiojančią ligoninę. 1916 m. lapkričio mėn. jis susprogo Egėjo jūroje netoli Kėjos salos ir greičiau nei per valandą nuskendo. Žuvo 30 žmonių. 1106 britų sužeistieji ir įgulos nariai buvo išgelbėti. Jūros dugne Britaniką rado Ž.-I. Kusto*) ekspedicija. Nutiko ir kažkas neįprasta. Praėjus 7 m. po to, kai robotas 9-me dešimtmetyje perdavė nuskendusio Titaniko nuotraukas, keli norvegų žvejai išvydo iš gelmių išplaukiantį milžinišką laivą, virš jų laiviūkščio pakimbantį tarsi plieninis Leviatanas. Jo denyje žvejai matė žmones iš ten sklido riksmai, šūksniai, aimanos. Kapitonas atpažino Titaniką! Ir buvęs vienas tikriausiai būtų išprotėjęs. Tačiau kažkuris jūreivių sušuko: Juk tai Titanikas! Jis iškilo! Apstulbusių žvejų akyse pasikartojo lainerio agonija per kelias minutes jis vėl nugrimzdo į gelmę. Žvejų laivo radiogramą priėmė JAV karinis jūrų laivynas. Jo laivas atplaukė ir išgelbėjo kelis žmones ant išgelbėtojų gelbėjimo liemenių buvo užrašas Titanikas. Toks pranešimas buvo paskelbtas su nuoroda į F. Sarnesą, jūrų katastrofų specialistą. Visa kita liko įslaptinta. *) Žakas Ivas Kusto (Jacques-Yves Cousteau, 1910-1997) -
prancūzų okeanografas, ekologas, režisierius, fotografas; sukūrė per 120 dokumentinių filmų jūrine tema.
Išrado (kartu su E. Gagnanu) akvalangą (1943), o vėliau (J. Mollardu) sukūrė batiskafą SP-350. 1962 m. Kusto
įgyvendino seną savo svajonę - apsigyventi jūros dugne ir ten įkūrė tris tyrinėjimų stotis. 1985 m. Kusto pradėjo
plaukioti pasaulio vandenyse dvistiebiu 31 m ilgio Alcyone. Papildomai skaitykite:
|