Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Transportas fantastikoje
Tunelis po Atlantu
Į kovą už techniką, 1935 m. Nr. 3 Veltui mano, kad ji [fantazija] reikalinga tik poetams. Tai kvailas nusistatymas. Ji būtina net
matematikoje, be fantazijos nebuvo įmanomas net diferencialinio ir integralinio skaičiavimo atradimas.
Fantazija yra didžiausios vertybės kokybė. Taip pat skaitykite Transportas fantastikoje
Tunelių kasimas vienas sunkiausių ir patraukliausių technikos uždavinių. Ir jei tunelių įrengimas sausumoje
metropolitenams (po žeme) ir geležinkeliams (per kalnų masyvus), tai tokie darbai dar sudėtingesni po
Garsiajame B. Kelermano*) romane Tunelis aprašomas gerokai labiau grandiozinio 5000 km ilgio
tunelio, turinčio sujungti Ameriką su Europa, statyba.
Pagal Kelermaną, tunelis prasidės 100 km į pietus nuo Niujorko, nuo Niu Džersio kranto, palies Bermudų
ir Azorų salas ir pasibaigs Prancūzijos Biskajos krante.
Tunelio iniciatorius inžinierius Mak Alanas žada pastatyti jį per 15 metų (iš tikro, tunelis statytas 26
metus). Tam, kad įgyvendintų tokią negirdėtą sumanymą, reikia mechanizmų, daugelį kartų tobulesnių už šiuolaikinius.
Techninis projekto atlikimas per 15 metų visiškai priklauso nuo mano išradimo, alavito, kurio tvirtumas
tik truputį nusileidžia deimantui. Jis duoda galimybę pragręžti ir apdirbti tvirčiausias uolienas ir iš jo galima
pigiai pagaminti nesuskaičiuojamą bet kokio dydžio grąžtų kiekį.
Tokiam milžiniškam statiniui reikia, aišku, ir milžiniško mechaninės energijos kiekio. Romano herojus tam
tikslui panaudoja potvynių hidroelektrines. Ir štai pradedami milžiniško tunelio statybos darbai. Kelermanas juos aprašo ryškiomis spalvomis. Štai,
pavyzdžiui, kaip aprašomas Alano sukurtos gręžimo mašinos darbas: Ėjo metai vilčių, nusivylimų, katastrofų ir vėlavimų, neišvengiamų kapitalizme, kuris tik fantastiniame
kūrinyje sugeba įgyvendinti tokias gigantiškas statybas, metai.
Pagaliau užbaigtas atkaklus daugiametis dešimčių tūkstančių žmonių darbas darbas, kainavęs
tūkstančius žmonių gyvybių ir milijardus dolerių. Tuneris pastatytas. Makas Alanas rengiasi asmeniškai
vairuoti pirmą elektrinį traukinį iš Amerikos į Europą. Jis daro išvadas, numato perspektyvas ir apibūdina ekonominę tunelio reikšmę: Skaitytojams užduodame tokius klausimus:
1. Ar įmanoma tokio tunelio po Atlantu statyba per romane nurodytą laiką (26 m.)? Jei toks statinys
neįmanomas esant dabartiniam technikos lygiui, tai ar jis įmanomas artimesnėje ar tolimesnėje ateityje?
2. Ar teisinga Alano parinkta trasa?
3. Ar įmanomas Alanito išradimas? Kokia turėtų būti jo sudėtis, kokios savybės ir kokią reikšmę jis
privalo turėti statant tunelį po vandenynu?
4. Ar tokiai statybai reikalingi potvynių elektrinės? Ar įmanoma jas pastatyti ir kaip?
5. Ar ekonomiškai prasminga tokio tunelio statyba? Pagal šį B. Kelermano romaną buvo pastatyti bent 3 filmai, pradedant vokiečių begarsį Der Tunnel (1915) ir dviem
garsiniais vokiečių ir prancūzų kalbomis (abu 1933 m. ir režisuoti C. Bernhardto), o taip pat amerikiečių filmas (1935), kurį režisavo
M. Elvey. Jame susiduriama su netikėta kliūtimi povandeniniu ugnikalniu, per dideliu, kad jį pavyktų pragręžti. Tai
sukelia papildomas intrigas, tačiau galiausiai, pasiaukojamomis pastangomis, pavyksta pro jį prasimušti. H. Harisono**) alternatyvios istorijos romanas Tunelis per gelmes (1972) aprašo povandeninį vamzdį (tunelį) per
Atlanto vandenyną. Aprašoma aplinka ir kūrinio kalba stilizuoti pagal Viktorijos laikų mokslinę fantastiką. Reali padėtis
Transatlantinio tunelio idėja tebėra konceptualiajame lygyje, darbai dėl jo statybos nevyksta. Tačiau idėja laikas nuo
laiko aptariama įvairiuose šou. Pasiūlyti keli jo variantai: povandeninio vamzdžio, tunelio po vandenyno dugnu ir kt.
Didžiausia kliūtimi yra jo kaina (nuo 180 mlrd. iki 12 trilijonų dolerių) ir šiuolaikinių medžiagų ribotumas. Tokio tunelio idėja
siekia Ž. Verno sūnaus Mišelio (1861-1925) apsakymą Ekspresas į ateitį (1888),
į anglų kalbą išverstą 1895 m ir paskelbtą Strand Magazine, kur klaidingai priskirtas Ž.
Vernui. O R. Godardas, sukūręs pirmąją skystu kuru varomą raketą (1926),
transatlantinio tunelio statybai gavo du patentus. A. Klarkas tarpkontinentinius
tunelius mini apsakyme Gelbėjimo būrys (1956) ir romane Miestas ir žvaigždės (1956). *) Berngardas Kelermanas (Bernhard Kellermann, 1879-1951) vokiečių rašytojas ir poetas. **) Haris Harisonas (Harry Max Harrison, tikras vardas
Henry Maxwell Dempsey, 1925-2012) amerikiečių fantastas, geriausiai žinomas ciklu Plieninė žiurkė
ir romanu Pasitraukite! Pasitraukite! (1966 m. - apie gyventojų perteklių ir besaikį pasaulio išteklių vartojimą), kuris
tapo pagrindu filmui Žaliasis soilentas (1973). Buvo esperanto kalbos propaguotoju. Papildomai skaitykite:
|