Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Saulės užtemimai amžių tėkmėje
Astronomas ir antropologas Anthony Aveni9), knygos Mėnulio šešėlyje: mokslas, magija ir saulės užtemimų paslaptis (2018) per interviu pasakė: Kai gamtoje įvyksta kas nors neįprasta, ... tai skatina diskusijas apie nestabilumą Visatoje. ![]() Saulės užtemimai buvo vienas iš reiškinių, paskatinusių senovės graikus tyrinėti žvaigždes ir padaryti žymių astronominių atradimų. Juk nėra malonu suvokti, kad net Saulės šviesa gali būti sutrikdyta. Tad nereikia didelės vaizduotės, kad suprastume, kokį įspūdį jie darė senovėje. Religiniai lyderiai ir šamanai stengėsi juos paaiškinti, o tai privedė prie daugybės mitų ir ritualų, turinčių apsaugoti nuo jų metu kylančio blogio, atsiradimo. Vis tik jų iškiliausi protai sugebėjo išsiaiškinti, kodėl jie kyla, ir, bent iš dalies, sumažinti jų keliamą nerimą. Babiloniečiai buvo pirmieji, užfiksavę savo pastangas moksliniam jų paaiškinimui. Anksčiausias išlikęs užrašytas molio lentelėje pilno Saulės užtemimo paliudijimas Ugarite, 1375 m. pr.m.e. gegužės 3 d. Vėlesni užrašai yra apie 1063 m. pr.m.e. liepos 31 d. užtemimą, kai diena virto naktimi, ir garsųjį 763 m. birželio 13 d. Ninėvėjoje asirų stebėtą užtemimą (taip pat minimas >>>>>). O molio lentelėje iš 3-1 a. vaizduojamos apeigos, kurių reikia laikytis saulės užtemimo metu. Jos tekstas skelbia: Toji katastrofa, žudynės, maištai ir užtemimas neartėja ... [jei žemės žmonės] garsiai šauks; savo raudomis guosis. Ir babiloniečiai buvo pirmieji, moksliškai nuspėję, kada įvyks saulės užtemimas. Link 8 a. pr.m.e. jie nustatė 223 mėn. dėsningumą, vėliau imtą vadinti Saroso ciklu (18 m., 11 d. ir 8 val.), kurio metu kartojasi užtemimų sekos (nors greičiausiai patikimiau nuspėdavo tik Mėnulio užtemimus). Tačiau jie buvo paremti grynai stebėjimais, nebandant suprasti jų prigimties. Ir tik 1687 m. I. Niutonas paskelbė visuotinės traukos teoriją nemažai remiantis senovės graikų stebėjimais. Kinija
Jau 2800 m. pr.m.e. kinai pastebėjo Saulės užtemimų ritmiškumą, tačiau jie, kaip ir daugelis kitų tautų, laikė, kad saulę prarija drakonas.
Kinų astrologai daugiau nei prieš 4000 m. rašė apie vykusį saulės užtemimą. Manoma, kad tai buvo 2134 m. pr.m.e. spalio 22 d. įvykęs užtemimas, po kurio,
anot legendos, mirties bausme nubausti astrologai Hsi ir Ho, nesugebėję jo numatyti*).
O nuvyti drakoną ar kitą saulę rijančią būtybę galima keliant triukšmą smarkiai būgnijant ir kuo garsiau rėkaujant.
Po 178 m. Saulės užtemimo, palaikęs jį dievų nepasitenkinimo ženklu, imperatorius Wen Han1)
(Liu Heng) pareikalavo, kad valdininkai išsakytų kritiką bei rekomenduotų vyriausybės pareigoms tinkamus asmenis.
Užtemimais domėjosi ir juos numatydavo Hanų dinastijos metu gyvenęs politikas ir mokslininkas
Liu Xiang2) (776 m. pr.m.e.). Dokumentai rodo, kad apie 20 m. pr.m.e. kinų astrologai ėmė suprasti, kas sukelia užtemimus.
Spėjimams buvo naudojamasi 135 mėn. pasikartojimo ciklu. O 206 m. jie imti prognozuoti nagrinėjant paties Mėnulio judėjimą.
Skaitykite Observatorija Kinijoje
bei Astronomija senovės Kinijoje Graikija
Buvo manoma, kad saulės užtemimas yra požymis, kad dievai pyksta. Ir jei babiloniečiai (ir kiti) laikė dangaus šviesulius dievais, lemiančiais
žmogaus likimą, Aratas iš Solos buvo pirmuoju, moksliniu pagrindu stebėjęs Mėnulį.
Herodotas aprašė 585 m. pr.m.e vykusį mūšį tarp lidų ir medų. Prasidėjus saulės užtemimui, abi
armijos palaikė tai ženklu ir iškart nutraukė mūšį bei sudarė taiką. Jis taip pat minėjo, kad
Talis galėjo nuspėti užtemimus, tačiau detalės apie tai, kaip jis tai darė, neišliko.
Išlikę užrašai leidžia spėti, kad Ptolemėjas turėjo sudėtingą schemą Mėnulio ir
Saulės užtemimų numatymui. Pvz., jis žinojo Mėnulio orbitos ypatybes ir jos esminius taškus. Amerika Čako konjone (Naujosios Meksikos valst.) indėnų anasazių iškaltas petroglifas vaizduoja visišką
Saulės užtemimą, mano mokslininkai. Anasaziai buvo įgudę matematikoje, tačiau neturėjo rašto. Indėnų gyvenamojoje vietoje pilnas Saulės užtemimas įvyko 1097 m. liepos 11 d. Tačiau,
atsižvelgiant į 11 m. ciklą, Saulė tada turėjo būti gana rami ir jos masės išmetimas būtų mažai tikėtinas
įvykis. Tad mokslininkai išnagrinėjo anglies-14 kiekius medžių rievėse, o taip ištyrė kinų astronomų,
stebėjusių Saulės užtemimus, užrašus. Be to, buvo prieinami ir skandinavų istoriniai duomenys apie
šiaurės pašvaistes. Paaiškėjo, kad 1097 m. Saulė tikrai buvo aktyvi. O kiti petroglifai, vaizduojantys
žiemos saulėgrįžą, o taip pat, galimai, 1054 m. supernovą ir kometą
(gal Halio, regėtą 1066 m.) liudija,
kad anasaziai, priskiriami seniesiems pueblo, atlikinėjo primityvius astronominius stebėjimus. Be to jie
buvo įgudę matematikoje, kurią panaudojo sudėtingų architektūrinių kompleksų statybai. Europa
Pirmąkart išsamų saulės užtemimo aprašymą tik 1605 m. padarė J. Kepleris.
Daugiau kaip po šimtmečio 1715 m. vykusį užtemimą aprašė E. Halley
(Londono Philosophical Transactions of the Royal Society). 1868 m. rugpjūčio 16 d. vykusio saulės užtemimo metu anglas Joseph Lockyeris3) ir
prancūzas Pierre Janssenis4) Saulės karūnoje pastebėjo helio požymius.
Tai tapo pirmuoju cheminiu elementu aptiktu už Žemės ribų (Helios - Saulė).
1919 m. visiškas Saulės užtemimas buvo panaudotas A. Einšteino sukurtos
bendrosios reliatyvumo teorijos patikrinimui parodant, kad gravitacija išlenkia šviesą.
Šiais laikais Saulės užtemimai panaudojami Saulės karūnos tyrimams bei tiksliam Saulės dydžiui išmatuoti. Saulės užtemimai monetose
Apie pirmąjį stebėtą Saulės užtemimą sužinota prieš pusę amžiaus, kai pavyko perskaityti dantiraščiu užrašytą tekstą asirų
molinėse lentelėse: Bur-Sagalo metais. Maištas Asuro mieste. Simano mėnesį įvyko Saulės užtemimas. Bur Sagalas buvo aukščiausiasis
vieniems metams paskirtas valdininkas tad metai būdavo vadinami jo vardu. Simano mėnuo atitinka mūsų gegužę-birželį. Sulyginus
su užtemimų kalendoriumi, nustatyta, kad tas užtemimas įvyko 763 m. pr.m.e. Atrodo, kad kaip ir kitų panašių reiškinių atveju, jis sietas
su įvairiomis nelaimėmis juk ne veltui prieš tai paminimas maištas.
Kitų žinių apie šį įvykį neišlikę, tačiau dar ilgai po to tokių bauginančių įvykių atminimui imtos kaldintos monetos pirmosios
pasirodė kiek vėliau, apie 685 m. pr.m.e. ir ne Asirijoje, o graikų Istrijos kolonijoje, įsikūrusioje Dunojaus žiotyse. Būtent Istrijos
monetose, leistose iki 5 a. pr.m.e. Kembridžo un-to Astronomijos ins-to darbuotojai surado dviejų Saulės užtemimų paminėjimą: 434 ir
431 m. pr.m.e. Jose pavaizduotas Saulės dievas Apolonas, kurio veidas pavaizduotas dukart, antrąkart apverstas. Anot astronomų
Polo Merdino ir Viljamo Seslou, taip monetose pavaizduoti du užtemimai. Kitoje monetos pusėje pavaizduotas didelis erelis, letenose nešantis delfiną.
Romėnai irgi turėjo monetų, sietinų su Saulės užtemimais, kurių anksčiausiosios būtų kaldintos 217-215 m. pr.m.e. tuo metu Roma
buvo įsitraukusi į Antrąjį Punų karą su Kartagina ir jau buvo patyrus pralaimėjimų prieš Hanibalą. Matyt iš desperacijos Romos
valdančioji klasė matė geresniųjų laikų ženklą 217 m. vasario 11 d. Saulės užtemime. Jo atminimui išleista varinė moneta su spindinčiu
Apolono veidu, o kitoje pusėje keista šypsenėlė iš Saulės pjautuvo, dviejų žvaigždžių ir rutuliuko. Sunku pasakyti, ar tai padėjo,
tačiau galiausiai romėnai vis tik triumfavo.
Po šimtmečio romėnus lydėjo sėkmė prieš keltus Galijoje. Tuo metu išleista monetų 120 m. pr.m.e. lapkričio 11 d. Saulės
užtemimo, laikyto dievų palaiminimu, pažymėjimui. Joje vaizduojama sparnuota pergalės deivės galva, o kitoje pusėje 4-ių žirgų
traukiamas karo vežimas, o viršuje ugninis vainikas vaizduoja užtemusią Saulę nesunku įžiūrėti Beilio rutuliukus ir išsikišusius protuberantus.
Pirmajame mūsų eros amžiuje Roma tapo galinga imperija ir po chaotiško Nerono valdymo stabilumas grįžo valdant
Vespasianui.
75 m. sausio 5 d. pilnas Saulės užtemimas buvo matomas Italijos pietuose ir Afrikos šiaurėje; Romoje buvo uždengta beveik 90%
Saulės užtemimo ženklus astronomai mato ir Adriano,
valdžiusio 117-138 m., monetose. 126-128 m. buvo kaldinamos monetos su pusmėnesiu ir žvaigždėmis,
nuo 1 iki 7. Anot astronomų, tai ne pusmėnesis, o dalinai uždengta Saulė, o žvaigždės pasirodė, laikinai nusilpus saulės šviesai.Romos šiaurėje buvo
Saulės užtemimas vyko 118 m. rugsėjo 3 d. matomas Anot jų, monetose vaizduoti pusmėnesį nėra prasmės, juk toks Mėnulis regimas kiekvieną mėnesį.
Žinomi ir vėlesni Saulės užtemimų pavaizdavimai monetose (186, 212). Anglijoje 1201 ir 1207 m. stebėti užtemimai atspindėti
sidabriniuose pensuose, karaliaus Jono Bežemio10) leistais legendinio Robino Hudo laikais. Jose irgi pavaizduota nukąsta saulė ir
žvaigždė. Paminėti ir vėlesni užtemimai (1176, 1239, 1241, 1706). Jie monetose ir medalionuose įamžinami ir mūsų laikais... Ilgiausiai trukęs Saulės užtemimas
Oras idealus pranešė NBC reporteris 1937 m. birželio 8 d. iš negyvenamo Kantono atolo Ramiajame vandenyne
ir po kelių minučių Mėnulis užstojo Saulę.
Tačiau netrukus draugiška konkurencija virto diplomatiniu ginču. Kantono saloje nebuvo pavėsio ir pastovaus geriamojo
vandens šaltinio, bet atolas buvo svarbus degalų papildymo punktas tarp Havajų ir Australijos. Rugpjūtį Didžioji Britanija
nusiuntė du pareigūnus jame įsteigti bazę ir paprašė JAV pašalinti paminklą. Atsakydamas F. Ruzveltas pareiškė
pretenzijas į salą ir į ten nusiuntė tris havajiečius kolonistus.
Artėjant Antrajam pasauliniam karui, Japonija pamanė, kad toks JK pakantumas rodo britų ir amerikiečių
bendradarbiavimą. JAV nutiesė karinių lėktuvų pakilimo ir nusileidimo taką ir atsiuntė per 1000 karių. Japonija retkarčiais
surengdavo išpuolius povandeniniais laivais ir bombonešiais, nors karas Kantono salos smarkiai nepalietė.
JAV iš atolo pasitraukė 1976 m, o po 3 m. atolas prisijungė prie Kiribačio respublikos. 20 a. pabaigoje joje buvo likę
kelios dešimtys gyventojų. 2010 m. A. Bondo8) jachta užsuko į Kantoną ir joje rado 24 saliečius (14 suaugusiųjų ir 10
vaikų), kuriems labai trūko maisto. Lauktas laivas su maistu neatvyko ir jie kelis mėnesius gyveno vien žuvimi ir kokoso
riešutais. Dėl dirvos trūkumo jiems sunku ką nors užsiauginti. A. Bondas susisiekė su Pakrančių apsauga, kad užtikrintų jų aprūpinimą. Saulės užtemimai ir judaizmas
Astronomija nesvetima judaizmui. Talmude sakoma: Rabinas Meiras5): Tebūnie šviesuliai dangaus skliaute .... ir teženklina jie (Pr 1:14). Jam Raši
pacituoja Toseftą Suką6): Klasikinis Pr 1:14 aiškinimas, kad tai nuoroda į užtemimus (t.y. jie yra ženklai mums).
Ar Saulės užtemimas yra blogas ženklas? Talmude sakoma: Toliau Talmudas aptaria konkrečias nuodėmes dėl kurių šviesuliai sutrikdyti.
Užtemimų nuspėjamumas jau buvo žinomas Talmudo laikais (jis sudarytas 5 a. Babilone). Tai kodėl Talmude
sakoma, kad tai mūsų nuodėmių sukeltas blogas ženklas?
Rabinas Yonatan Eibeshitzas7) aiškina, kad Talmudo minimi
sutrikdyti šviesuliai nurodo ne užtemimus, o Saulės dėmes ir
kitus panašius reiškinius, dėl kurių sumažėja Saulės šviesumas. Tačiau Talmudas mini, kad iš Mėnulis būna sutrikdytas, o saulės dėmės yra nuspėjamos.
Paprastesnis aiškinimas užtemimai yra ženklas, kad tuo metu turime elgtis tinkamai elgtis, nes tuo metu lengviau
nusidėti. Tačiau jų nereikia bijoti, kaip nurodo Jer. 10:2.
Čia reikia prisiminti epizodą, kai Mozė kyla į Sinajaus kalną. Viešpats įspėja, kad žmonės laikytųsi atokiau, nes pražus,
nes joks žmogus negali pamatyti jo veido (Iš 33:20). Tačiau vėliau jis nurodo: aš nukelsiu tave į uolos plyšį ir uždengsiu
ranka, kol praeisiu. Tuomet nukelsiu ranką ir tu pamatysi mano nugarą. Bet mano veido niekas negali matyti (Iš 33:23).
Taigi, Dievas pasiūlė pamatysi Jį save uždengdamas. Hebrajų kalboje žodis užtemimui yra likui (defektas).
Pagal Talmudą Saulės likui yra blogas ženklas ir, kur jis matomas,
žmonėms reikia būti atsargiems. Pastabos ir biografijos:
*) Ginčijamasi, ar tai tikrų asmenų vardai, nes gali būti antraplanių saulės dievybių vardais, - ir tada
pasakojimas yra alegorija apeigoms, atliekamoms, kai danguje vyksta kas nors netinkamai; o gali būti, kad tai tikrai
buvo realūs asmenys, tačiau tai ne jų vardai, o titulai (pvz., Ho reiškia antrasis brolis). Vis tik šis faktas dažnai
minimas kaip įrodymas, kad jau neatmenamais laikais reiškinys buvo suprantamas kaip Mėnulio judėjimo ypatybė.
1) Ven Di (asm. vardas Liu Heng, 202-157 m. pr.m.e.) 5-sis Hanų dinastijos Kinijos imperatorius. Jo
valdymas pasižymėjo politiniu stabilumo, o jis pats pagarsėjo savo humaniškumu, palaipsniui silpnindamas griežtus
įstatymus, mažindamas mokesčius. Jam valdant suklestėjo žemdirbystė. 165 m. įvedė egzaminus valdininkams (štai
kam tikrai rūpėjo profesionalus valdymas ir tai jau meritokratijos požymis).
Žmonos įtakoje domėjosi daosizmu, tačiau klestėjo ir konfucionizmas.
2) Liu Xiang (gimęs kaip Liu Gengšeng, 77-6 m. pr.m.e.) kinų valdininkas, mokslininkas,
poetas ir rašytojas Hanų dinastijos laikais. Užsiėmė istorija ir astronomija; žinomas bibliografiniu darbu
Bielu (Santraukos) katalogizuojant plačią imperatoriaus Han Čengdi biblioteką tam skyrė 20 m.
laikomas poezijos antologijos Devynios raudos autoriumi. Taip pat buvo aktyvus pasakojimų rinkėjas (ar
rašytojas), parengęs kelis jų rinkinius.
3)
Džozefas Lokjeras (Sir Joseph Norman Lockyer, ) anglų mokslininkas ir astronomas.
Pagrindiniai darbai skirti Saulės ir žvaigždžių spektroskopijai. Tyrinėjo Saulės spektrą, dėmes,
chromosferą, karūną. Sukūrė metodą protuberancų stebėjimui ne užtemimo metu. 1887 m. pasiūlė
žvaigždžių spektrų klasifikaciją. 1868 m. (kartu su prancūzu P. Žansenu) Saulės spektre aptiko geltoną liniją, nepriklausančią
jokiam tuo metu žinomam elementui, kurį 1871 m. pasiūlė vadinti heliu. Jis laikomas ir astroarcheologijos pradininku apie
senovės monumentų astronominę orientaciją parašė Astronomijos aušrą (1894). 4)
Pieras Žansenas (Pierre Jules César Janssen, 1824-1907) - prancūzų astronomas, tyrinėjęs
Saulę. Išgarsėjo 1868 m., kai Saulės užtemimo Indijoje metu atrado būdą nuolat stebėti Saulės kraštą.
Nepriklausomai nuo '>Dž. Lokjero Saulės spektre atrado D3 liniją ir tik 1895 m. helis buvo atrastas Žemės minerale
kleveite. Nuo 1868 m. dalyvavo beveik visų Saulės užtemimų stebėjimuose. Pastatė Medono
observatoriją, kurioje vėliau pirmąkart nufotografuotas Saulės paviršius. Jo pastangomis Monblane buvo įrengta astrofizikos observatorija. 5) Rabinas Meiras (Rabbi Meir Baal HaNes - apšviečiantis stebukladarys) - Mišnos laikų 4-os kartos
tana, žydų išminčius, 3-ias pagal dažnumą cituojamas Mišnoje. Anot Talmudo, jo tėvas buvo į judaizmą atsivertęs
Nerono palikuonis. Pats vardas Meiras tikriausiai yra pravardė. Nors mirė ne Izraelyje, jo kūnas buvo palaidotas
Tiberijuje (kaip ir rabinas Akiva). Jo vardu pavadinta daug labdaros organizacijų. Tai susiję su jo stebukladario
pravarde kai jis už pinigus iš viešnamio išpirko iš žmonos seserį, o sargybiniui kilus problemoms liepė ištarti Meiro
dieve atsakyk! ir kai tasai buvo tariamas, jam ištarus tuos žodžius virvė trūko. Dabar tuos žodžius taria žydai, aukojantys labdarai.
6) Tosefta Suka (aramėjų klb. papildymas) 2 a. pabaigos žydų žodinių įstatymų kompiliacija, greta pagrindinio
Mišnos. Suka priklauso antrai daliai, Moed (šventės)
ir 5-iuose skyriuose aptaria sukos šventę.
7) Jonatanas Eibešiucas (Jonathan Eybeschutz, 16901764) kabalistas
ir Talmudo žinovas, Prahos ješivos rektorius. Įtartas slaptais ryšiais su
sabatėjais. Parašė apie 30 kūrinių, skirtų halakai. 8) Aleksas Bondas (Alexander L. Bond) kanadiečių biologas,
aplinkosaugininkas. Jis yra Gamtos istorijos muziejaus Tringe (Anglija) vyr. kuratorius ir Tasmanijos Jūrų ir Antarktidos
tyrimų inst-to mokslininkas. Jo dėmeso centre yra gamtos apsauga, teršalai ir plastikas, invazinės rūšys, jūros paukščiai ir
stabilūs izotopai. Žinomas savo veikla prieš vandenynų užteršimą plastiku.
9) Anthony Francis Aveni (g. 1938 m.) amerikiečių antropologas, astronomas, rašytojas, ypač pasižymėjęs publikacijomis
apie archaeoastronomiją. Specializavosi senųjų astronominių praktikų istorija abiejose Amerikose. Parašė per 30 knygų: Pasaulio
archaeoastronomija (1988), Naska piešiniai (1990), Žvaigždžių stebėtojai (2001), Palaidota po mumis: senovės miestų
atradimai Amerikoje (2013) ir kt. Knygoje Mėnulio šešėlyje... (2018) jis pateikia su saulės užtemimais susijusią istoriją ir kultūrą,
nuo Strounhendžo ir Babilono mitų iki
bendrosios reliatyvumo teorijos patvirtinimo bei būsimus Saulės užtemimus. 10) Jonas Bežemis (John Lackland, 1166-1216) Anglijos
karalius (nuo 1199 m.). Jo valdymas laikomas katastrofiškiausiu Anglijos istorijoje, kai buvo prarasta daugybė valdų.
1213 m. buvo priverstas pripažinti Angliją Romos popiežiaus vasalu. Sukilę anglų baronai 1215 m. pareikalavo paskelbti
Didžiąją chartiją (Magna Carta Libertatum) svarbiausią Anglijos įstatymą, labai apribojusį Jono teises. Jo reputacija
buvo tokia prasta, kad joks vėlesnis monarchas neprisiėmė šio vardo. Papildomai skaitykite:
|