Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Ateitis - elektrinės raketos
Efektyvūs įelektrintos plazmos varikliai gali "stumti" naujos kartos kosmoso zondus.
Tačiau tai nėra vienintelis jo tikslas. "Dawn", pakilęs 2007 m. rugsėjį, yra
varomas naujos technologijos variklio, pradedamo naudoti tolimiems
skrydžiams, t.y., plazminės raketos. Kelių tipų tokios raketos yra varomos ne
deginant skystą ar kietą kurą, o įelektrintų jonų čiurkšlės.
NASA plazma variklį pasirinko todėl, kad jis yra labai efektyvus, ns jam
tereikia tik dešimtadalio kuro kiekio, kuris būtų reikalingas įprastinėms
cheminėms raketoms. Naudojant tradicinę raketą, būtų galima pasiekti tik Vestą
arba Cererą, bet ne juos abudu.
Elektrinės raketos, kaip jos dar vadinamos, sparčiai tampa geriausiu
pasirinkimu tolimiems skrydžiams. Taip ji leido NASA "Deep Space 1" zondui
aplankyti kometą, - papildomą kelionę, kai buvo atlikta pagrindinė užduotis. Ji
naudota japonų "Hayabusa" zondo bandymui nusileisti į asteroidą, o taip
Europos SMART-1 skrydžiui į Mėnulį. Ir nors tik dabar pradedama naudoti
tolimiems skrydžiams, minėta technologija buvo sėkmingai naudojama kosmose kitiems tikslams.
Dar pirmame 20 a. dešimtmetyje raketų kūrimo pionieriai išsakė mintis
apie elektros panaudojimą kosminiuose aparatuose. Bet tik Ernst Stuhlinger,
legendinės vokiečių W. von. Braun'o komandos narys, 6-ojo dešimtm. viduryje
koncepciją padarė praktiškai naudojama technologija. Po kelių metų NASA
inžinieriai sukūrė pirmą veikiančia elektrinė raketą. Ji buvo išbandyta 1964 m. ir veikė pusvalandį.
Tarybų Sąjungoje buvo vykdomi nepriklausomi tyrinėjimai. Nuo 1970-ųjų
buvo pasirinkta ši technologija, nes ji gali būti panaudota telekomunikacinių
palydovų korekcijoms išlaikant geosinchroninę orbitą.
Neteisinga samprata, kad kosminę erdvė kosminiai aparatai skrodžia
lydimi liepsnos liežuvių. Iš tikro, raketinis veikimas tevyksta trumpą laiką
pačioje pradžioje, o visą likusį laiką jis tiesiog sklendžia erdvėje artėdamas
prie tikslo. Tradicinės raketos gali būti panaudojamos skrydžio koregavimui,
tačiau nėra praktiškos perskridimams kosmose, nes turi gabentis didelius kuro
kiekius (papildomo 0,5 kg iškėlimas į Žemės orbitą kainuoja gerokai virš 10
tūkst. dolerių). Be to, tradicinės cheminės raketos turi dar vieną apribojimą -
jos užtikrina palyginti nedidelį dujų išmetimo greitį (3-4 km/sek.). Tad, pvz.,
kelionei į Marsą, kurui skirti reikia daugiau nei 2/3 kosminio aparato masės.
Tolimesnėms ambicijoms patenkinti ta dalis gerokai padidėja (pasiekia per 99%).
Kad pasiektų tolimą tikslą be papildomo kuro, daugelis zondų praeityje
sudėtinga trajektorija skriedavo metų metus, "atsispirdami" nuo planetų ir jų
palydovų. Tad galimos skrydžių starto datos turėjo būti labai kruopščiai
parenkamos. Dar blogiau, kad po metus trukusios kelionės kosminis aparatas
neturėjo kuro stabdymui. Tad jis turėjo tik ribotą laiką kosmoso objekto tyrimui
- pvz., 2006 m. paleistas NASA zondas po 9 m. skrydžio teturės tik vieną
dieną Plutono tyrinėjimui.
Plazma varikliai leidžia pasiekti gerokai didesnį dujų išmetimo greitį. Vietoje
to, kad degintų kurą, elektrinis laukas veikia įelektrintas daleles. Plazma
sukuriama dujoms perduodant papildomą energiją, pvz., kaitinant lazeriu,
radijo ar mikrobangomis, veikiant stipriais elektros laukais. Papildoma energija
leidžia elektronams atitrūkti nuo atomų ir susidaro jonizuotos dujos. Tad
elektrinis ar magnetinis laukas gali nepaprastai pagreitinti tas dujas ir nukreipti reikiama kryptimi.
Elektrodams ir magnetams reikalingą energiją paprastai teikia Saulės
baterijos, tačiau tolimiems skrydžiams (už Marso), tektų naudoti branduolinius
energijos šaltinius. Dabartiniai nedideli zondai naudoja termoelektrinius
įrenginius, kuriuos kaitina radioaktyvaus izotopo atsargos, tačiau labiau
ambicingiems skrydžiams tektų turėti branduolinius reaktorius - kurie būtų
įjungiami tik saugiu atstumu nuo Žemės.
Šiuo metu yra išvystytos trys plazma varančių variklių sistemos. Labiausiai
naudojama yra ir "Dawn" zonde - tai joninis variklis. Keli tuzinai joninių variklių
veikia kosmose, daugiausia telekomunikacijų palydovuose.
Joninio variklio ištakos siekia Amerikos raketų pionieriaus Robert. H.
Goddard, kai šis dar tebuvo Worcester Politechnikos instituto studentas
(maždaug prieš šimtmetį). Joniniai varikliai įstengia pasiekti 20-50 km/sek. dujų išmetimo greitį.
Dažniausiai sutinkamoje realizacijoje joninis variklis elektros energiją gauna iš
fotovoltinių panelių. Tai suplotas cilindras, ne didesnis nei kibirėlis, įtaisytas
Kosminis laivas, spinduliais prisitraukiantis priešininką ir užgrobiantis krovinius, nuo
seno dažnas fantastikoje (pvz., Žvaigždžių treke). O dabar mokslininkai iš Prahos
Mokslinių prietaisų instituto ir St. Andrews un-to (Škotija) iš tikro sukūrė panašią technologiją.
Tai mikrodaleles pritraukiantys lazerio spinduliai. Tai nėra taip paprasta, nes paprastai
lazerio skleidžiami fotonai stumia spindulio kelyje atsiduriančius objektus. Naujas
išradimas greičiausiai pradžioje bus panaudotas medicinoje leukocitų išskyrimui iš kraujo. Teigiamiems jonams išskridus, pats kosminis aparatas būtų neigiamai
įelektrintas likusių elektronų ir trauktų atgal išmestus teigiamus jonus - ir taip
prarandant varomąją jėgą. Tam skirtas išorinis elektronų šaltinis (neigiamas
katodas ar elektronų patranka) įšvirkščia elektronus į teigiamų dalelių srautą
taip jį neutralizuojant - ir kosminis aparatas lieka neutralus.
20 a. pabaigoje "Deep Space 1" tapo pirmuoju aparatu, kuris elektrinį
variklį panaudojo, kad paliktų Žemės gravitacinį lauką. Zondas pagreitėjo 4,3
km/sek. tesunaudodamas mažiau nei 74 kg ksenono, kad galėtų praskrieti pro
Borrelly kometos uodegą, sudarytą iš dulkių. Tai buvo tuo metu didžiausias
pasiektas pagreitėjimas. "Dawn" turėtų viršyti šį rekordą, greitį padidindamas
10 km/sek. NASA inžinieriai demonstravo joninius variklius, galinčius be sutrikimo veikti per 3 m.
Plazminių raketų efektyvumas nusakomas ne tik išeinančių dalelių greičiu,
bet ir jų srauto tankiu, kuris priklauso nuo jų generavimo pajėgumo. Joniniai
varikliai kenčia nuo vieno trūkumų, vadinamo erdvės įelektrinimo apribojimu,
gerokai sumažinančiu srauto tankį: kai teigiami jonai praeina tarp
elektrostatinių tinklelių, toje srityje neišvengiamai susidaro teigiamas elektros
krūvis, kuris trukdo elektros laukui greitinti dujas. Dėl šio reiškinio "Deep
Space 1" joninis variklis sukuria srautą, kuris yra tarsi vieno popieriaus lapo
svoris (tokia trauka automobilį iki 100 km greitintų dvi paras). Tačiau, kadangi
nėra kur skubėti tolimose zondų kelionėse, tad galima ir pakentėti kelis
mėnesius, kol bus pasiektas reikiamas greitis. Mat vakuume, kuriame nėra
trinties, net nežymus stumtelėjimas duoda ilgalaikį poveikį.
Minėto reiškinio išvengia Hall variklis, todėl jis kosminį aparatą gali pagreitinti
per trumpesnį laiką. Ši technologija Vakaruose imta vystyti paskutiniajame 20 dešimtm.,
Hall variklyje plazma sukuriama, kai neutraliose dujose įrenginio viduje
įvyksta elektros iškrova tarp vidinio teigiamo anodo ir neigiamo katodo. Tada
plazma pagreitinama Lorenco jėgos, sukeliamos cilindre sąveikaujant
radialiniam magnetiniam laukui ir elektros srovei (šiuo atveju Hall srovei),
tekančiai azimuto kryptimi (t.y. ratu aplink centrinį anodą). Hall srovę sukelia
elektronų judėjimas magnetiniame ir elektriniame laukuose. Priklausomai nuo
galingumo, išmetamų dujų greitis siekia 10-50 km/sek.
Ši elektrinės raketos atmaina išvengia erdvės įelektrinimo problemos
greitindama visą plazmą (tiek teigiamus jonus, tiek neigiamus elektronus),
todėl pasiekiamas didesnis išmetamų dujų tankis ir tuo pačiu didesnė
stumiamoji jėga. Per 200 Hall variklių įrengta dirbtiniuose Žemės
palydovuose. Ir būtent jį Europos Kosmoso agentūra panaudojo SMART-1 skrydžiui į Mėnulį.
Prinstono Plazmos fizikos laboratorija patobulino sistemą į Hall variklio
sieneles įmontuodami segmentuotus elektronus, kurie formuoja vidinį elektrinį
lauką, leidžiantį plazmą fokusuoti į ploną spindulį. Tai leidžia padidinti
sistemos veikimo gyvavimo trukmę, nes plazma neliečia įrenginio sienelių.
Vokiečių mokslininkai panašų efektą pasiekė naudodami specialius
magnetinius laukus. Stanfordo universiteto tyrinėtojai parodė, kad sienelių
padengimas plonu polikristaliniu deimantu gerokai padidina įrenginio
atsparumą plazmos erozijai. Tie patobulinai Hall variklį daro priimtiną
tolimiems skrydžiams.
Hall variklio trauką dar labiau padidintų bendras greitinamos plazmos kiekis.
Tačiau jos tankiui padidėjus, elektronai pradeda dažniau susidurti su atomais
ir jonais, todėl darosi sunkiau valdyti Hall srovę. Alternatyva vadinama
magnetoplazmadinaminis variklis (MPDT), užtikrinantis didesnį plazmos tankį. atsisakant Hall srovės.
Bendrais žodžiais, MPDT yra sudarytas iš centrinio katodo, įrengto
platesniame cilindro formos anode. Dujos, paprastai ličio, pumpuojamos į tarpą tarp katodo ir anodo,
kur yra jonizuojamos elektros srovės radiališkai tekančios iš katodo į anodą. Ši srovė sukelia azimutu nukreiptą magnetinį
lauką (aplink centrinį katodą), kuris sąveikaudamas su ta pačia srove, sukuria
Lorenco jėgą, panaudojamą dujų išmetimui.
Kibiro dydžio MPDT variklis gali milijonų vatų elektros energiją, kurią
pagamina Saulės baterijos ar branduolinis šaltinis, paversti varomąja jėga,
gerokai viršijančia joninių ar Hall variklių pajėgumą. MPDT gali sukurti 15-60
Intensyvūs tyrinėjimai klausimų, susijusių su MPDT efektyvu ir gyvavimo
ciklu, kaip elektrodų erozija, plazmos nestabilumas ir energijos išsibarstymas
plazmoje, leido sukurti naujesnius ir efektyvesnius variklius, naudojančius ličio
ir berilio garus. Šie elementai lengvai jonizuojami, praranda mažiau energijos
plazmoje ir leidžia katodui išlikti vėsesniam.
Akademinių sluoksnių ir NASA tyrinėtojai neseniai užbaigė MPDT-2 ličio
variklį, kuris galėtų būti įrengtas branduolinį šaltinį turinčiame kosminiame
aparate, galintį gabenti sunkų krovinį į Mėnulį ir Marsą, o taip pat būti
naudojamas tolimų skrydžių zonduose.
Tačiau tyrinėtojai vysto ir kitas nemažai žadančias koncepcijas, kurios šiuo
metu yra skirtingame paruošimo lygyje. Vieni jų yra pulsiniai varikliai,
veikiantys trumpą laiką; kiti - pastoviai veikiantys. Vieni jų kuria plazmą
elektrodų sukeliama iškrova, kiti magnetine indukcija ar antenų sukeliamu
spinduliavimu. Skiriasi ir plazmos greitinimo būdai: vienuose - Lorenco jėga,
kituose magnetinio lauko sukeltų elektros srovių dėka ar elektromagnetinėmis
bangomis. Viename jų plazma išmetama per nematomas magnetines "raketos žiotis".
Tačiau visais atvejais elektrinės raketos greitėja lėčiau nei įprastos. Ir vis
tik jos tolimą tikslą gali pasiekti gerokai greičiau ir didesniu greičiu. Todėl
atsiranda galimybė rengti "egzotiškesnes" misijas, tarp kurių pasiūlyta
pavyzdžių parvežimas iš Saturno palydovo Titano, kuriame, kaip mano
mokslininkai, atmosfera yra tokia, kokia buvo Žemėje labai tolimoje praeityje.
Papildomai skaitykite:
|