Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Nepaprasti dangaus ženklai
Kuo senesnis šaltinis, tuo sunkiau jį išsiaiškinti mat mūsų protėviai visus reiškinius ore krovė į vieną krūvą bendru apibūdinimu meteorai dėlto ir dabar visa, kas susiję su atmosfera, priskiriame meteorologijai. Mūsų laikais meteorais paprastai vadiname tik krentančias žvaigždes, tačiau senovėje skirta tik oro meteorai (viesulai ir pan.), vandens meteorai (rūkas, lietus, sniegas, kruša, debesis ir t.t.) ir švytintys meteorai (šiaurės pašvaistės, žaibai, kometos, skraidančios lėkštes, meteorai...). Tais laikais žmonės buvo labai neapsišvietę. Net vadovėliai kometą apibrėždavo kaip žemės garus, o bet kurį neįprastą dangaus reiškinį laikė ženklu iš aukščiau apie kokią nors nelaimę: mirtį, karą, marą ar net pasaulio pabaigą. Nebūtinai pranašystė turėjo išsipildyti iškart, tačiau anksčiau ar vėliau, kad ir po trijų metų, nelaimė ateidavo... 17-o a. 9-me dešimtm. Masačūsetse puritonas Inkris Mazeris1) pasakė keletą pamokslų, kuriuose stengėsi įrodyti,
kad keisti dangaus reiškiniai tikrai skelbia visokias baisybes. Tačiau kartu polemizuoja su vienu Biblijos teiginiu (Jer.
10:2): Viešpats šitaip kalbėjo: Nemėgdžiokite tautų kelio, nenuogąstaukime dėl ženklų dangaus skliaute, nors dėl
jų tautos [pagoniai] ir nuogąstauja. Jis kalba apie baisybes, kurias dangus siunčia pasauliui, o kometas vadina
aštriais peiliais, kuriuos Dievas nukreipė į žmoniją ir kuriais jis išnaikins daugybę užkietėjusių nusidėjėlių: Ar tik
Savo žodžių įrodymui pasitelkia 1682 m. pilną Saulės užtemimą, kai Harvardo koledžas buvo giliai nuliūdęs dėl ankstyvos rektoriaus Čonsio3) mirties, o dvi kolonijos, Masačūsetso ir Plimuto, dėl jų gubernatorių mirčių metų bėgyje.... Tačiau pamažu buvo įveikiami dangaus ženklai ir 1726 m. jau jo paties sūnus Kotonas polemizuoja su tėvu: ... niekada nereikia baimintis dangaus ženklų arba prietaringai bijoti užtemimų ir panašių reiškinių... Aš nenoriu, kad jūs ką nors lemiančio įžvelgtumėte žvaigždžių spindėjime. Būtina paminėti vieną įdomią brošiūrėlę Nepaprasti dangaus ženklai, stebėti Kembridže, Sufolke ir Norfolke 1646
gegužės 21 d. antrąją dienos pusėje
.. Joje rašoma: Nuo pat pasaulio sutvėrimo dienos nepatiklumas visad buvo
visokiausių nelaimių pranašavimu; kai Nojus statė savo arką, tai buvo grėsmingu perspėjimo žmonėms ir štai
prasidėjo tvanas. Faraonas nepaklausė perspėjimo iš aukščiau ir jį prarijo Raudonosios jūros vandenys... Mūsų
danguje prieš keletą metų stebėta ugninė žvaigždė pradžioje pasirodė virš Vokietijos, pasiekė Airiją, o jos ugninė
pūkuota uodega išsiskleidė virš Anglijos; žvaigždė buvo tikru stebuklu. Ir nors šios šalys vėliau įsitikino ženklo tikrumu,
Visagalis nukreipė nuo mūsų savo bausmę [ ... ] Knygelės pabaigoje aprašomi keisti dangaus reiškiniai, tądien stebėti Olandijoje: Čia reikia atkreipti dėmesį, kad aprašomi reiškiniai labai neįprasti. Jie vyko dieną; jų negalima priskirti šiaurės pašvaistėms. Didelis iečių kiekis rodo, kad tai kažkokie oro reiškiniai, o ne atsitiktinis debesų darinys. Tikėtina, kad tai buvo saulės halo derinyje su netikromis saulėmis, sukeltomis ledo kristalų plunksniniuose debesyse. Nedidelis apvalus objektas buvo pirmuoju netikros saulės pasirodymu... Įdomi jėzuito Franco Raincerio4) Meteorologia Philosophico-Politica (1709), apžvelgianti visus meteorų tipus ir yra vadovu politikams [t.y valdovams], kaip elgtis ir kaip panaudoti dangaus reiškinius savo naudai. Pagrindinė idėja ta, kad reiškinį reikia aiškinti kaip blogą ženklą priešams ir gerą sau, tačiau kaltu sekti įvykius ir iš to siekti naudos. Knyga buvo populiari, iliustruota medžio graviūromis. Ji mini keletą ankstesnių autorių, tarp jų ir D. Menzeliusą... Ir nors F. Rainceris iškelia klausimą: Ar meteorai sukelti natūralių priežasčių, ar jei blogio pranašai?, tačiau atsargiai apeina šį klausimą.
Štai kaip jis aprašo kai kuriuos gamtos reiškinius: Ir jis pateikia tokį pavyzdį: Vis tik Rainceris nurodo istorinius faktus, kai tokie reiškiniai pranašavo baisias nelaimes. 1462 m. buvo gausūs nepaprastais ženklais. Danguje matyta vienuolis, besikovęs su karaliumi, buvo nugalėtas ir nukrito į žemę. Tas sukrečiantis reginys vyko greta paties Mėnulio. Ir tais pačiais metais mažoje Lenkijoje danguje pasirodė nukryžiuotasis ir rėžiantis kalavijas, kas sukėlė nemažą žmonių baimę, o netrukus Lenkijoje prasidėjo baisūs plėšimai ir kitos piktadarystės. Rainceris aprašo nemažai reiškinių, tačiau daugiausia politikos požiūriu. Jis pasakoja apie dvigubą saulę ir aiškina tai šviesos apspindėjimu, pateikdamas analogiją su veidrodžiu. O tada pareiškia, kad po tokia saule besikaunantys kariai turėtų būti drąsesniais nei Heraklis, nes jis niekada nesikovė tokiomis sunkiomis sąlygomis. Jis mini ir skraidančias ir krentančias žvaigždes ir tvirtina, kad tikras meteoras tai ne judantis objektas, o kažkas karšto tarsi liepsna, apėmusi siūlą ir tolygiai slenkanti juo tol, kol jis sudega. Toliau krentančių žvaigždžių susidarymą lygina su ugnies judėjimu parako juostele. O tada kreipiasi į politiką: Kuo stipresnis lietus, kuo didesnis pavojus, tuo ryškesnės turi būti jūsų skleidžiamos meilės kibirkštys. Dar jis rašo: Ugnis, kurią galima stebėti ant žmonių galvos ar drabužių, jų plaukų ar gyvūnų kailio nėra tikra, o tik panaši į ją. Jis pripažįsta, kad netikros ugnys gali būti sukeltos tiek vidinių, tiek išorinių priežasčių: Jos gali kilti ne tik dėl kažkokių natūralių emocijų, pykčio ar besaikio vyno vartojimo, bet ir dėl karštligės ar kitos ligos. Tad žmogui, kuriam akyse plaukė ratai, gali atrodyti, kad tie ratai plaukia dangumi. Tikras ugnis jis vadina skraidančiais slibinais, kurie naktimis atsiranda iš danguje susikondensavusios sieros emanacijos. Ugninis slibinas tai įkaitęs, tačiau nelabai tankus debesis. Jis švyti arba dėl pačio slibino judėjimo, arba dėl to, kad skleidžia vidinę šviesą. Tas ugnis galima dažniausiai matyti vasarą, nes vasarą emanacijos greičiau pakyla į viršutinius oro sluoksnius. Toliau Rainceris mini garą, žiemą sklindantį iš gyvūno nosies. Ir tada Rainceris paklausia: Ar galima dirbtinai sukurti skaidantį slibiną? Atsakau užtikrintai: taip. Receptas labai paprastas. Pailkite ilgą, ploną odos juostą, panardinkite ją į konjaką su jame ištirpintu kamparu, o tada apibarstykite kruopščiai susmulkintu paraku. Tada nueikite į aukštos uolos viršūnę, padekite odą ir meskite į orą. Ir turėsite skraidantį slibiną! Savos minčių patvirtinimui Rainceris cituoja Seneką, rašiusį, kad viršutiniai meteorai tiesiog nematerialios šmėklos. Pranešimai apie kai kuriuos oro reiškinius retkarčiais pasirodydavo 1300-1600 m. kronikose ir buvo siejami su įvairiausiomis nelaimėmis. Žaibas virsdavo pragaro ugnimi, o orus valdė piktosios dvasios. Panašūs prietarai gyvavo ir iki-krikščioniškais laikais. Rodžerio iš Vendoverio6) Istorijos žiedai aprašo kai kuriuos Anglijos įvykius 447-1235 m. Joje tiesiog knibžda slibinų, stebuklų, dangaus ženklų, piktų dvasių ir vaidenimųsi. Seniausiu šaltiniu, aprašančiu gamtos reiškinius, yra Plinijaus Gamtos istorija (apie 75 m. pr.m.e). Jame kometos (gauruotos žvaigždės su ugniniais plaukais) pagal jų pavidalą skirsto į kelis tipus: a) discei silpnai spindinčios gintarinės spalvos; b) baltos kometos su sidabriniais plaukais, tokias ryškiais, kad skausminga į jas žiūrėti jos įkūnija dieviškumą žmogaus pavidalu. Plinijus, kaip ir Seneka bei Aristotelis, kalba, kad kartais dangaus skliaute pasirodo spraga, vadinama bedugne. Matyt čia kalbama apie žaibą. Be to, Plinijus rašo: ... dangaus kruvina liepsna... (kas mirtingiesiems sukelia panišką siaubą), kuri staiga krenta į žemę; tai įvyko trečiais 103 olimpiados metais, kai Spartos karalius Pilypas nuolat grasino Graikijai. Tačiau tai, mano nuomone, yra gamtos reiškiniai, kaip ir visi kiti, vykę tam tikrais laikais, sukurti pačios gamtos, o ne sukelti, kaip kai kurie laiko, kažkokiomis jų fantazijų priežastimis. Mums nežinoma tų reiškinių prigimtis, nes jie įvyksta labai retai ir mes su jais susipažinę mažiau nei su žvaigždžių judėjimu dangumi, apie ką jau minėjau, o taip pat užtemimais ir daugeliu kitų reiškinių. Plinijus rašo apie halo, vaivorykštes,
netikras saules ir mėnulius: Viena iš ankstyvųjų knygų apie atmosferos reiškinius yra V. Fulko7) Maloniausias pasivaikščiojimas po Gamtos
apmąstymo sodą... (1640). Apie ugninius meteorus joje sakoma: garai tai kažkas tarsi vanduo ir vis tik ne vanduo;
garavimai ka-kaip susiję su žeme ir vis tik tai ne žemė. Saulės spindulių dėka kildami garai pasklinda danguje ir į
žemę krenta kaip lietus: Išgaravimai, tarsi karšti ir sausi dūmai, praeina pro apatinius ir vidurinius oro sluoksnius, nes
jie plonesni ir lengvesni nei garai, ir pakyla į viršutinius sluoksnius, kur nuo karščio dėl artimos ugnies jie išsipučia ir
sukelia visokius efektus. Kartais tie išgaravimai būna lipnūs ir nepasklinda po dangų, o krenta kartu, užsidega ir tampa
panašūs į slibinus, dvasias, žvakes ar ietis. Toliau aprašomos ugnys, primenančios klaidžiojančias ugneles: Toliau paaiškinama, kuo skiriasi ugniniai meteorai nuo vizijų: Papasakojęs apie įvairius vaivorykščių tipus, pereina prie netikrų saulių aprašymo: Toliau nurodoma, kad ir Mėnulis gali atsispindėti netikruose mėnuliuose ir iškelia įdomų klausimą: ar gali būti panašūs žvaigždžių atspindžiai? Ir daro išvadą, kad gali, tačiau nurodo, kad daugumu atvejų jų ryškumas stipriai nusilps atspindint. Knygos pabaigoje autorius išdėsto savo požiūrį į dangaus reiškinius ir ženklus: Sunkiausia mums tai nustatyti natūralių visų tų stebuklingų reiškinių priežastį, nes iki šiol dar niekas, kiek man
žinoma, net nebandė rasti tokią priežastį... Kai kurie tų nepaprastų reiškinių sudaryti iš įvairios formos ir įvairiai
išsidėsčiusių ratų ir vaivorykščių: žiedas žiede ar vaivorykštė vaivorykštėje, vienos
vaivorykštės kraštas liečiasi su kita, kartais galai nukreipti aukštyn, kartais žemyn, kartais į šoną, o kartais susikerta... Būna, kad Saulė ar jos
atspindžiai apjuosiami tais ratais. Pastabos 1)
Inkris Mazeris (Increase Mather, 1639-1723) puritonų kunigas Masačūsetso provincijoje.
Buvo Harvardo un-to (tada koledžo) rektoriumi (1685-1701). Pasižymėjo raganų medžioklės bylose, pasakydamas
pamokslus, kurias bandė nuraminti įkaitintą atmosferą. 2) Kotonas Mazeris (Cotton Mather, 1663-1728) įtakingas puritonų kunigas Naujojoje Anglijoje, rašytojas ir pamfletistas, biologas ir medikas. Naudojo biblinius motyvus aptardamas šiuolaikybės klausimus. Pasisakė apie raganų medžioklės bylas. 3) Čarlis Čonsis (Charles Chauncy, 1592-1671) - anglų kilmės amerikiečių dvasininkas ir edukatorius. Į Ameriką atvyko 1637 m. Iki 1641 m. pamokslavo Plimute ir tuo metu karštai ginčijosi dėl krikšto, laikydamas, kad visiškas panardijimas yra tikras.1654 m. paskirtas Harvardo koledžo rektoriumi. 4) Francas Rainceris (Franz Reinzer, 16611708) austrų jėzuitas, retorikos, filosofijos ir teorlogijos profesorius. Jo Meteorologia philosophico-politica (1697) sudaro 12 skyrių, skirtų kometų, meteorų, oro reiškinių, metalų ir žemės turtų temoms. Iliustracijas 1709 m. leidimui parengė W.J. Kadoriza. 5) Konradas Likostenas (Conrad Lycosthenes, tikra pavardė Wolffhart, 1518-1561) humanistas ir enciklopedistas Alzace. Buvo labai susidomėjęs įvairiomis keistenybėmis. Parengė nemažai kūrinių, pvz. Prodigiorum ac ostentorum chronica (1557), kurioje aprašė visus kometų aprašymus, kuriuos pavyko rasti senose knygose. 6) Rodžeris iš Vendoverio (Roger of Wendover, m. 1236 m.) - anglų kronininkas, vienuolis. Jo kronika dengia 1216-1235 m. 7) Viljamas Fulkas (William Fulke, 15381589) anglų puritonų kunigas, parašė daugelį poleminių rašinių prieš katalikybę. 8) Kastoras ir Poluksas - graikų mitologijoje dvyniai Dioskūrai, Ledos sūnūs, į namus sugražinę Tesėjo pagrobtą seserį Eleną. Kartu su Jasonu keliavo aukso vilnos ieškoti. Papildomai skaitykite:
|