Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Keisti laiko liudininkai
Papildomai skaitykite: Dolmenai; Tuo pat metu, kai egiptiečiai krovė akmenį ant akmens statydami piramides, panašiai darė ir europiečiai, ręsdami amžius atlaikiusius monumentus. Bet kodėl akmuo? Mat pasitraukę ledynai, visur paliko daugybę stambių riedulių, tapusių plytomis būsimiems megalitams. Jau senovėje megalitai baugino žmones juk jie atrodė tarsi piktųjų burtininkų ar milžinų iš pasakų darbas. Ir dar 18 a. jie tebelaikyti Biblijoje minimų milžinų, gyvenusių iki Tvano, kūriniais. Vokietijoje iki šiol megalitų laikmečio kapavietės vadinamos Hunenbetten, Hunengraeber milžinkapiais. Milžinams skirta daugybė legendų ir padavimų visoje Europoje.
Tik 19 a. imta pamažu suvokti, kad tuos keistus statinius surentė tokie pat žmonės, tik gyvenę labai senai. Apie 1840-60 m. jiems nusistovėjo megalitinių monumentų įvardijimas, imta kalbėti apie megalitinę kultūrą. Bet dar kelis dešimtmečius tebebuvo keliamos netikėtos hipotezės ir audrinama vaizduotė. Anglijoje ir Prancūzijoje įsigalėjo keltomanija ten dolmenai dažnai primena platų stalą. Ir kilo spėjimai, kad tai keltų altoriai, ant kurių druidai aukojo kruvinas aukas (žr. >>>>>). Kiti buvo egiptomanai atseit megalitus statė piramidžių statytojų mokiniai. Įtarė ir romėnus, apsigyvenusius visur, kur tik buvo tie kiklopų rentiniai. O štai Viduržemio pakrantėje vyravo finikiečių idėja... Žemėlapyje sužymėjus megalitų vietas, pamatysime, kad jie išsidėstę lanku nuo Europą skalaujančių jūrų tolyn palei Viduržemio jūrą. Ankstyvosios žemdirbystės kultūrų Artimuosiuose rytuose sritį vadina Palaimintuoju arba Derlinguoju Pusmėnuliu. Todėl austras Valteris Miusas megalitų lanką pavadino Akmeniniu pusmėnuliu. Šiaurėje riba eina Danija ir Švedijos pietiniu pakraščiu, kur gausu akmeninių kapaviečių. Vien Zelandijos saloje jų per 2 tūkst. Toliau nubėgama vokiškąja Šiaurės jūros pakrante į Škotiją, kur ypatingai savitos koridorinės kapavietės Orknėjų salose. Aplenkus Airiją ir vakarinę bei pietinę Anglijos pakrantę, pasiekiama Bretanė, kur jų tankis ypač aukštas. Jos kapavietės suręstos apie 4700 m. pr.m.e. Toliau atskirai paminėtini Viduržemio jūros salų, pvz., Maltos, neolito laikų megalitai. Labai tikėtina, kad megalitinėse šventovėse šlovino Didžiąją motiną. Ankstyviausi paliudijimai apie tą kultūrą yra iš 5 tūkstm. pr.m.e. pradžios (Karnako apylinkių Prancūzijoje megalitai), o vėlyviausieji yra iš Britanijos (apie 1500 m. pr.m.e.). Taigi 3000 m. trukmės laikotarpis! O jei jų statytojai dar būtų turėję raštą?! Kiek daug jie būtų galėję mums papasakoti!.. Bet liko tik akmenys... ir kartais kažkokie, vargiai įžiūrimi simboliai ant jų... Šventieji akmenys
Pirmieji šventi ir apeigose naudojami Vidurio Rusijos akmenys mokslinėje literatūroje
paminėti dar 19 a. viduryje. Tačiau specialūs jų tyrinėjimai prasidėjo tik po šimtmečio ir
daugiausia atskirų akmenų aprašymu (pvz., kraštotyrininko S.N. Iljino darbai). Vėliau ėmė
atsirasti apžvalginių straipsnių ir bandymai apibendrinti (A.A. Aleksandrovas, I.D. Malaninas, V.V. Ševeliovas,
A. Čigrinas ir kt.). Pamažu susiformavo samprata, kad tai nėra atskiri pagonybės paminklai, o tam tikra senovės kultūra ir kulto tradicija.
Maždaug 9 dešimt. pasirodė publikacijos skirtos apeigų kompleksams (šventykloms),
kurių vienas pagrindinių elementų yra šventieji akmenys. Tai Maskvos srityje Kimeršės
kompleksas, kurį aprašė J. M. Zolotovas, o vėliau ir A. V. Platovas, bei Pleįčejevo ežero
pakrantėje esantis Sinj-Kamnius, nuodugniai aprašytas S. E. Jermakovo ir A. V. Platovo.
Beveik tuo pačiu metu imta rašyti apie Rusijos lygumoje esančius visuotinius megalitinius
statinius, kurie galėjo būti naudojami ir astronomijos poreikiams.
Užfiksuota jau apie 500 akmenų, virš dešimties šventyklų ir bent pora megalitinių kompleksų (Kulikovo lauke ir Velnio mieste). Bandoma aptarti
šventus akmenis ikikrikščioniškosios kultūros kontekste, nustatyti sąryšius su mitologija ir burtais. ![]() Tulos srityje įdomus Žirgo akmuo - keista kvarcingų akmenų sangrūda upės Gražioji Meča slėnio šlaite greta
Kozjė kaimo. Akmens svoris 20 t., o jis guli ant trijų kitų riedulių (tarsi kojų) ir primena arklio galvą (kitų nuomone, kūną).
Jį supa kiti rieduliai. Per vidurį eina griovelis arba natūralios kilmės arba dirbtinės orientuotas į horizontą pietryčių
kryptimi. Anot vietinių, jis buvo apeigų vieta iki pat 20 a. Kasmet aplink jį būdavo atliekamas aparimo (vagojimo) ritualas,
siekiant apsisaugoti nuo galvijų kritimo. Tarp vietinių yra tikėjimas, kad pasėdėjus ant šio akmens sustiprėja vyro lytinis
pajėgumas, o moterims sustiprėja galimybė pastoti. Akmenys su įdubomis
Puodeliai, akmenys su negiliomis įdubomis, pakankamai tyrinėti ir aprašyti Pabaltijo
krašte, Baltarusijoje, Rusijos šiaurėje, keliose vakarų Europos šalyse. Jie gana panašūs į
pažymėtus akmenis, akmenis su tam tikrais ženklais. Ne visada pavyksta nustatyti, ar tie
ženklai yra natūralios ar dirbtinės kilmės. Tačiau jie vienodai garbinami ir naudojami liaudies
medicinoje, pvz., laikoma, kad lietaus vanduo, susikaupęs jų įdubose, gali gydyti. Dažnai jie
apipinti legendomis, kuriose veikia arba nelaboji jėga (Velnio pėda, Velnio akmuo ir pan.)
arba, priešingai, dieviškoji (Perkūno akmuo, Dievo akmuo ir pan.). Nustatyta net bendra
abiejų tipų akmenų pasiskirstymo tendencija.
Atskiras tokių akmenų tipas aukų akmenys. Viena tokių šventovių yra netoli Kozje
kaimo (1 km nuo Gražiosios Mečos upės ir garsiojo Arklio akmens, kurį aprašė dar A.N.
Afanasevas ir N.N. Troickis bei kt.). Tai kiek iškilusi (apie 1 m) vieta, kur išmėtyta nemažai
gana didelių apdirbtų akmenų iš vietinio rausvai pilko kvarcinio smiltainio. Šventyklos sakralinį
centrą sudaro du akmenys rytinėje dalyje. Jie apsupti kitų akmenų iš šiaurės, vakarų ir pietų ir
stovi ant rytų-vakarų ašies. Vakarinis yra mažesnis, 1,1 x 0,9 m, rytinis 1,6 x 1,1, m.
Vakarinio akmens viršus yra plokščias ir virš žemės paviršiaus iškyla apie 20 cm. Viduryje
yra 36 x 46 cm dydžio įduba. Matyt, šis akmuo buvo naudojamas kaip altorius ar aukojimams.
Galėjo būti naudojamas ir kaip ritualinis židinys (ugnies deginimo ant šv. akmenų apeigos iki šiol išlikę šiaurės-vakarų Rusijoje).
Panašus aukų akmuo vakarų Europoje tėra paminėtas tik vienas Edinburge (Škotija).
Jis panašus savo forma ir dydžiu ir yra prie tako, vedančio į kalno viršūnę, vadinamą Artūro
sostu (Arthur's Seat). Rusijoje panašus akmuo yra ir Kalugos srityje, Velnio mieste. A.
Perepelicinas jį aprašo taip: jis yra keliasdešimt metrų nuo akmens su įduba ir įdomus
(akivaizdžiai dirbtine) skyle, turinčia netaisyklingo penkiakampio formą, kurio kraštinės yra apie 15-25 cm, o gylis apie 40 cm.
Rytinis Kozje akmuo iškilęs iki 70 cm. Jo paviršius palinkęs į rytus. Akmens viršuje yra dvi
(viena virš kitos) dvi apvalios įdubos, kurių skersmuo 20-25 cm. Iš viršutinės, labiau apdirbtos
ir gilesnės į apatinę (beveik plokščią) veda išraišytas griovelis. Panašus griovelis iš šios
nueina link žemės. Be specialių tyrimų sunku pasakyti, ar jie dirbtiniai.
Pats akmenų išdėstymas rodo, kad tai nėra atsitiktinumas. Rytų vakarų ašis sukelia
asociacijas su Mirties-Gyvenimo porą (pagal tradiciją Mirtis vakarai, Gyvenimas rytai). Tad
galima spėti, kad ant vakarinio akmens buvo aukojama chtoniniams mirties Dievams, o rytinio
įdubose renkama rasa ir lietaus vanduo (gimimas, sveikata). Juk ir rusų folklore būdingas Gyvojo ir Mirusiojo vandens motyvai.
Šis akmuo yra beveik stačiakampis (3,65 x 3,0 m) ir iškyla virš žemės apie metrą. Ilgosios
šoninės akmens briaunos išlygiuotos pagal dienovidinius. Akmens svoris būtų virš 20 tonų.
Palei akmens ašį eina plati ir gana gili įduba, pasibaigianti nuotaka į gana didelį taisyklingos
formos taurę", kurios skersmuo 36 cm. Iš puodo iki žemės paviršiaus eina gilus ir į apačią
platėjantis apie 9,5 m ilgio nutekėjimas. Tai orientuota tiksliai iš šiaurės į pietus. Stovintys akmenys
Atskiru ir gerai Europoje ištirtu megalitų tipu yra vadinamieji "stovintys akmenys" arba
mengiriai. Tai atskiri akmens blokai, pastatyti statmenai ir jų aukštis yra 1-9 m. Jie dažniausiai
priskiriami bronzos amžiui. Daugelis tyrinėtojų mano juos turėjus sakralinę ir maginę reikšmę
arba naudoti astronomijos tikslams. Laikyta, kad jie paplitę palei Atlanto vandenyno pakrantę.
Tačiau vis dažniau pranešama apie mengirius, esančius toli nuo vandenyno, pvz., Vidurio Europos šalyse.
Vladimiro srityje Palesės mieste kažkur apie 9 dešimt. buldozeriu buvo išverstas
kampuotas akmeninis stulpas apie 2 m aukščio ir 50 x 50 cm. Jis buvo prie pagrindinės
miesto cerkvės jį užvilko į kalvą ir pastatė prie cerkvės įėjimo kaip istorinį paminklą. Tačiau,
kai miestą prieš į miestą atvykstant patriarchui Aleksejui II, jį vėl nugriovė ir numetė cerkvės
kieme. Vietiniai akmenį vadina "stabu", laikydami, kad buvo nuritintas nuo kalvos Rusijos krikšto metu.
Tai gali būti tiesa, nes panašiai buvo elgiamasi su kitais...
Šventykla Maskvos srityje prie Leonovo kaimo yra prie didelės pelkės esanti akmenų
sankaupa. Vieną jų, su įduba ir "paženklintą", aprašė R. Afoninas. Kitų 4 akmenų skeveldros
kadaise sudarė vieną akmenį, maždaug 2 m. ilgio ir 50 cm pločio. Afoninas spėja, kad tai
buvo menginis. 2000 m. tikrą tebestovintį mengirį rado prie Bieloozero kaimelio šalia
Kimovsko-Epifanės kelio. Jis prabėgomis paminėtas A. A. Levino straipsniuose ir V. N.
Šavyrino knygoje. Jis stovi ant neauštos kalvelės tarp užpelkėjusių žemių. Jo aukštis 1,8 m.
Jo skerspjūvis prie pagrindo 1.6 x 0,8 m t.y. primena plytą, kuri orientuota šiaurės vakarų-
pietryčių ašimi. Paviršiuje yra apdirbimo požymių. Greta esantys akmenys turi įdubas, vienas
jų geometriškai taisyklingą, beveik cilindro formos, dvigubą įdubą.
Parengė Cpt.Astera's Advisor Papildomai skaitykite:
|