Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Evoliucija pagal teosofiją
1875 m. įsikūrusios Teosofų draugijos mokymas yra, iš esmės, Adeptų brolijos (mahatmų) žinių perteikimas. Darvinizmo pagrindas yra materialistinis požiūris, kad pasaulį sudaro materija ir energija, o sąmonė ir mąstymas yra vien smegenų veikla. Tačiau pagal teosofus, fizinis pasaulis tėra vidinių pasaulių (astralinių, mentalinių, dvasinių) apvalkalas. Bet kuris fizinis organizmas yra aktyvinamas vidinių, subtiliųjų kūnų arba sielų. Evoliuciją sudaro neatskleistų ar snaudžiančių galių ir galimybių atskleidimas ir per tai fizinių formų vystymasis.
Teosofai nurodo, kad fosilijose yra didelės spragos, kas, anot jų, neigia visos gyvybės išsivystymą iš vienaląsčių. Punktionistinės mokyklos (Trūkios evoliucijos) darvinistai tai pripažįsta ir aiškina, kad naujos rūšys atsiranda staiga mažose, izoliuotose populiacijose, o tokius įvykius skiria ilgi stagnacijos laikotarpiai, per kuriuos rūšys mažai keičiasi. Vis tik tai nereiškia, kad staiga viena didelė rūšių grupė išsivystys į kitą; pvz., iš roplių negali atsirasti žinduoliai. Anot J. Blavatskajos, ta spraga sudaro neįveikiamą kliūtį darvinizmui. Naujos būtybių rūšys pirmiausia išsivysto eterinėje arba astralinėje plotmėje pasinaudodamos gamtos atmintyje esančiomis praeities evoliucinėmis formomis. Ir skirtingai nuo aklo atsitiktinumo (kaip darvinizme) bei iš nieko (kaip kreacionizme), teigiamas esąs viską persmelkiantis protas, kylantis iš agentų hierarchijos, nuo aukštesniųjų esybių iki primityvių gamtos jėgų, kiekvieno gyvo organizmo impulsai, atspindint jų pačių evoliucinius poreikius. Dabartinė žemė yra ankstesnės žemės perkūnijimas ir joje dabar vystosi skirtingos klasės bei monados nuo mineralų iki antžmogių. Tas procesas neturi nei pradžios, nei pabaigos. Dabartinė žemė ir jos gyvybės formos kilo eterinėje plotmėje, o tada palaipsniui materializavosi ir tankėjo žemės evoliucijos besileidžiančiu lanku. Tai truko maždaug iki laiko prieš 4,5 mln. m., kai vėl prasidėjo kylanti eterizacijos ir dvasėjimo evoliucijos šaka. Ji yra ketvirtoji. Dabartinė žemė yra žemiausiai ir tankiausia. Papildomai skaitykite Ketvirtojo etapo evoliucija Beždžionių kilmė J. Blavatskaja ir G. de Purukeris1) pateikė įvairių argumentų, prieštaraujančių kilmės iš beždžionių teorijai, panaudodami fosilijas, pėdų įspaudus ir akmens įrankius teigdami, kad vienokio ar kitokio tipo žmonės egzistavo gerokai anksčiau, nei priimta laikyti. Jie netgi nurodė kelis mokslininkus, tvirtinusius, kad būtent beždžionės kilo iš žmonių (žr. Slaptoji doktrina, Atskleistoji Izidė, Žmogaus evoliucija). Anot teosofijos, žemesniosios beždžionės atsirado santykiaujant nemąstančiai trečiajai rasei (panašiai į beždžiones tai rodo žmogaus embrionas, 4-oje savaitėje turįs gerai išvystytą uodegą, kurios ilgis maksimumą pasiekia 6-ą sav. ir gali turėti net 12 slankstelių; vėliau jis mąžta ir lieka tik uodegikaulis iš 3-ių slankstelių). O žmogbeždžionės atsirado iš susimaišymo tarp mažiau pažengusių 4-os rasės atstovų ir ankstesnių mišrūnų. Taigi, anot Purukerio, beždžionės turi žmonių kraujo, bet žmonės neturi beždžionių kraujo. Kadangi beždžionių protėviai veikė instinktyviai ir nesąmoningai, tai nebuvo nusidėjimai. Tačiau kai atlantai vėliau tai pakartojo, jie žinojo, ką darą, tad nusidėjo. Bet ir tada žmonės ir iš jų kilę gyvūnai ne tek daug skyrėsi, kad negalėtų santykiauti. Dziano knygoje 2) tvirtinama, kad neturintys kibirkšties paėmė milžinę, priklausiusią kitai rasei,
visiškai besiskiriančiai nuo dabartinių, ir su ja pradėjo neprotingas rases. Jų palikuonys buvo kreivi,
raudonais gaurais apaugę monstrai, vaikščiojantys keturiomis. Kitur minima, kad ankstyvieji lemūrai-
atlantai irgi poravosi su žemesniąja rase, gimdę pusžmogius, žemiau juosmens apžėlusius gaurais.
Blavatskaja sakė, kad okultizmas antropoidines rases atseka iki trečios rasės ankstyvosios atlantų rasės. O lemūrų pagimdyti monstrai toliau poruodamiesi smulkėjo ir virto beždžionėmis. Dauguma jų išmirė, dalinai ir todėl, kad atlantai, suvokę savo kaltę, paskelbė joms žiaurų karą, o iš dalies dėl joms netinkamos gyvenimo aplinkos. Indų Ramajanoje beždžionės pateikiamos labiau žmoniškos nei esa dabar; jos kalbėjo, turėjo savo valstybes ir įstatymus. Vadovaujamos Hanumano kovėsi Ramos pusėje prieš rakšas3) Šri Lankoje. Ankstyviausi žmonės buvo pusiau astralinės būtybės milžiniškų dydžių, kurios pamažu žemėjo. Lemūrai buvo apie 7,5 m ūgio, kaip ir atlantai. Prieš 0,5 mln. m. žmonių ūgis jau buvo apie 3,5 m ūgio. Tai įrodo randamos milžinų fosilijos (daugiau skaitykite Kai vaikščiojo milžinai). Mąstymo pažadinimas Papildomai skaitykite Mąstymo aušra Iš visų žemės būtybių tik žmonės laikomi turintys savimonę gebantys prisiminti praeitį ir planuoti ateitį.
Žmogaus smegenys iš 12 mlrd. ląstelių ir 120 trilijonų jungčių yra vienas sudėtingiausių materijos darinių.
Neurologas Nobelio premijos laureatas Džonas Eccles4) sakė, kad materialistinė mąstymo teorija yra skurdi ir bergždžia, nesugebanti paaiškinti žmogaus aš stebuklo ir paslapties su jo dvasinėmis vertybėmis, kūrybiškumu ir kiekvieno mūsų unikalumu. Jis mano, kad mentalinis pasaulis yra atskirai nuo fizinio, o smegenys ir mąstymas tik sąveikauja; kad kiekviena siela yna naujas Dievo kūrinys, implantuotas į vaisių laikotarpyje nuo pastojimo iki gimimo. Teosofija, pripažinta žmonėms dvasinį paveldą, atmeta požiūrį, kad jie buvo sukurti antgamtiško Dievo. Jei gamta beriė, tai dieviškumo negali būti anapus jos, o jisai turi būti pačioje gamtoje. Tad gamta yra tapati beribei sąmningai ir gyvai substancijai, pasireiškiančia daugybe skirtingų formų. Žemė yra paskutine stotelė jos nesibaigiančioje evoliucinėje kelionėje. Ankstyviausios rutuliškos eterinės rasės neturėjo savimonės. Protiniai ir dvasiniai sugebėjimai palaipsniui radosi formoms tampant labiau fizinėms ir tampant sudėtingesnėms ir subtilesnėms. Tas procesas alegoriškai vadinamas kaip manasaputrų (proto sūnų) inkarnacija. Toks mokymas atsispindi daugelyje mitų ir religinių alegorijų. Pvz., Prometėjas iš dievų pavagia dvasinę ugnį ir atneša ją žmonėms. Jis nubaudžiamas prikalant prie uolos (tai mūsų kūnas), kur liks amžiams tol, kol žmonija pakils iki jo lygio ir išlaisvins jį. Biblijos Pradžios knygoje Edeno sodas perteikia nekaltą, be minčių, lyg vaiko žmonijos būseną. Vaisiaus valgymas pažadina savimonę, žmogus tampa kaip dievai, įgaudamas laisvą valią. Ievą gundanti gyvatė yra išminties simbolis iš čia ir priežodis išmintingas kaip gyvatė (Mt 10:16). Adomo ir Ievos išvarymas tai ankstyvosios žmonijos perėjimas yra moralinės atsakomybės materialų pasaulį. Jie užsideda odos drabužius, nes iki tol buvo pusiau astralinėje būsenoje. Paaiškinimai: 1) Gotfrydas de Purukeris (Gottfried de Purucker , 1874-1942) teosofas (nuo 1893 m.), 1929-42 m. Pasadenos draugijos vadovas (Kalifornijoje). Parašė kelis kūrinius, tarp jų ir paaiškinimus J. Blavatskajos tekstams dalis jų paskelbta po jo mirties. 2) Dziano knyga - tariamai senovinė knyga iš Tibeto, sudariusi J. Blavatskajos Slaptosios doktrinos pagrindą. Anot jos, ji ją matė Tibete, kuri užrašyta šventąja senzaro kalba ir, atseit, priklausė ezoterinių Kiu-Te knygų grupei. Vėliau ja rėmėsi kiti rašytojai, o ufologas D. Leslie aiškino, kad ji buvusi parašyta Atlantidoje. 3) Rakšai mitologinės induizmo būtybės, vėliau įtrauktos ir į budizmą ir džainizmą. Pasak Mahabharatos, rakšai kilo iš Pulastjos arba buvo sukurti Brahmos, kad saugotų pirminius vandenis. Jos yra žmonių priešai (kaip asurai - dievų). Dažniausiai minimi Atharvavedoje ir primena Europos inkubus: veikia tamsoje, kenkia žmonėms, trukdo aukojimams, vaizduojami šiurpiai vienaakiai, daugiagalviai, raguoti, kartais vaizduojami kaip plėšrūs žvėrys ar paukščiai, kaip milžinai-žmogėdros ilgomis rankomis, ugninėmis akimis, dideliais pilvais, pražiotomis burnomis, kruvinomis iltimis. Anot Ramajanos jų karalystė buvusi Šri Lanka, o valdovas Ravana, o juos nugalėjęs Rama padedamas Hanumano. Pačioje Šri Lankoje laikomi viena senovinių salos tautų greta nagų, jakchų ir devų. 4) Džonas Eklsas (John Carew Eccles, 1903-1997) australų neurofiziologas ir filosofas, Nobelio premijos laureatas (1963) už sinapsės tyrimus. Knygą Asmenybė ir smegenys (1977) parašė kartu su R. Poperiu, o su neurochirurgijos pradininku V. Penfildu Žmogaus paslaptis (1979). Savo filosofines nuostatas apibendrino knygoje Smegenų samprata (1973). 5) G. Čarstonas Bastianas (18331915) Gyvybės pradmenys (1872) pastebi: Kaip jau pažymėjo dr. G.V. Čaildas (183296) {žr. Esė apie fiziologinius subjektus, 1869}, visi nuoseklūs evoliucijos šalininkai bus priversti priimti beveik nenuginčijamą išvadą apie tai, kad Visatos vystymesi privalo būti etapas, kurio metu pačios pirmosios organinės gyvybės formos privalėjo kilti iš kažkokio ypatingo neorganinių elementų derinio nepaliaujant veikiant jau esamiems dėsniams. Papildomai skaitykite:
|