Global Lithuanian Net:    san-taka station:
BENDRA KOSMOSO IR ROCK'N'ROLL'O ISTORIJA (I)  
kelioniniai užrašai  

Nauja straipsnio versija: Nežemiški roko muzikos ryšiai   

2 dalis Rock poetika: Jimi Hendrix   
3 dalis Rock poetika: Ziggy Stardust   

"Visais laikais tarp moderniosios muzikos ir NSO paslapties egzistavo tam tikras ryšys", - pastebi Jenny Randles*) bei kiti ufologai. Ir tikriausiai ne veltui.

Leiskite pakviesti jus į trumpą ekskursiją po rock'n'roll'o šlovės sales, klubus, bei nežymias įrašų studijas ieškant kosminių užuominų, nežemiškų civilizacijų įtakų, bei ateivių dalyvavimo pėdsakų roko muzikos istorijoje.

Alternatyviniai pasauliai, skraidančios lėkštės, kontaktai su aukštesniąja sąmone - tokia besiformuojanti šiuolaikinio žmogaus mitologija savo šaknimis įsileidus į misticizmą, kuris apsireiškia jau kai kuriose folk-rock'o dainose. Nemažas nuopelnas tame hipių dainiaus Donovan'o, į baladės forma perkėlusio drąsiausius dvasinius ieškojimus, kaip kad dainoje Atlantis.

Keliaujant laike atgal, big beat'u tiksintys takeliai, garsai ir temos greičiausiai atvestų mus į 1967 uosius, kai abejuose Atlanto pusėse įsigali psichodelinė era. Trumpos rhythm'n'blues'o dainelės išsiplečia į keliasdešimtis minučių trunkančias meditatyvines pjeses, atsiveria visiškai naujos grojimo, improvizacijos ir klausymo galimybės, muzika tampa tiltu, akimirksniu perkeliančiu jus į kitą tikrovę. Progresyvinis rokas atsiveria visoms okultinėms bei maginėms temoms ir uždainuoja apie tai atviru balsu. Kartu su Indiškos etninės muzikos įtaka, Rytų misticizmas įsilieja ir, rodos, negrįžtamai persmelkia jaunąjį, tobulumo siekiantį, karalaitį Rock'n'Roll'ą.

1966 gruodyje John Hopkins, vienas iš International Times (arba IT) anglų nepriklausomo laikraščio redaktorių surengia vakarą naujam leidiniui pristatyti. Renginys sulaukia tokio pasisekimo, kad leidėjai bei platintojai sutartinai įkuria klubą UFO, Tottenham Court gatvėje, Londone.

Klubas, skirtas puoselėti naujas menines iniciatyvas ir gerus ketinimus, tampa pagrindine hipiško Britų underground'o scena, kurioje debiutuoja grupės Pink Floyd, T. Rex, Crazy World Of Arthur Bown. Bitnikų poezijos legenda amerikietis Allen Ginsberg ten skaito eilės. Taip pat klube groja Traffic, Fairport Convention bei Jimi Hendrix.

Žinodami, kad daugelis Amerikos muzikos klubų savarankiškai leidžia savo plakatus, UFO klubo organizatoriai pakviečia bendradarbiauti du dailininkus, Michael English bei Nigel Waymouth, kurie atidaro psichodelinio meno dirbtuvėlę Osiris Visions, atsisakę pavadinimo Cosmic Colours (Kosminės spalvos).

Tuo metu, LSD bei kitų haliucinogeninių narkotikų bandymai muzikantų bei dailininkų grupelėse duoda startą savotiškiems meno "kosminiams skrydžiams", paveikia ir tokias įžymybes, kaip The Beatles.

Dažniausiai pavojingi, sąmonės eksperimentai atskleidžia gitaromis apsiginklavusiems talentams, kad kosminė kelionė tai ne tik kelionė laike ir erdvėje, bet vidinis aktas, vaizduotės kulminacija, įkvėpimo šaltinis ir vartai į naujojo savęs pasaulį. Bandymai išreikšti tai muzikine forma iš esmės pakeičia rock'n'roll'o veidą. Lyg ir tokioje pat paprastoje muzikoje atsiveria gelmė ir visai kitos prasmės. Tai įspūdingai pailiustruotų unikaliai nebūdinga Rolling Stones plokštelė Their Satanic Majesties Request (1967, Jų sataniškos didenybės užsakymu) bei The Beatles diskas Magical Mystery Tour (1967, Magiška paslaptingoji kelionė), o tai pat, tiesiog haliucinogeninis kiekis užmirštų psichodelinio rock'o eros albumų.

Kažkas pastebėjo, kad grupė Pink Floyd, pradžioje su pašėlusiu Syd Barrett'u pirmieji sugebėjo perteikti LSD (tuo metu legalaus) poveikį garsų forma. Jų muzika pradėta vadinti tiesiog kosmine, dėka elektroninių efektų, o gal ir dėl bendros visumos - ypatingos skambesio erdvės, pulsuojančios reverberacinės auros, sustiprintos "psichodeliniais" šviesos efektais.

Hipnotizuojančiai ilgos instrumentinės pjesės, kaip kad Interstellar Overdrive ar Soucerful Of Secrets gal būt tiksliausiai atspindi ankstyvųjų Pink Floyd garsines keliones bei nuotaikas, nors tuo pačiu, Syd Barrett parašo tuziną šmaikščių dainų, tapusių sėkmingais singlais.

Norėtųsi paminėti ir keletą prietaisų, tapusių neatsiejama roko istorijos dalimi, - reverberacijos įranga, fuzz, feedback, wah-wah pedalas gitarai, overdrive ir kitos garso "alcheminės dėžutės", o vėliau, - nepamainomi sintezatoriai, Moog bei VCS 3.

Gal būt pats "kosmiškas" skambesys skatino ieškoti naujų išraiškos formų, muzikantai puolė link jų išsiilgę, lyg būtų to laukę ištisus neelektrifikuotos muzikos šimtmečius.
Tuo tarpu brandžiausi Pink Floyd kūriniai dar prieš akis. Albumas The Dark Side Of The Moon (1973) tampa ne tik perlu grupės diskografijoje, bet vienu iš roko muzikos etalonų.

Kaip byloja pavadinimas, žmogaus egzistencija čia tyrinėjama kosminėje šviesoje (bei paslapčių šešėliuose). Roger Waters'o dainų tekstai gali priminti Gurdžijevo astrologines idėjas ar net gnostikus. Gurdžijevas teigė, kad Mėnulis yra lyg gyvas organizmas mintantis Žemės planetos gyvenimu.
Pink Floyd herojus suvokia save įkalintu lemties, klaidžiojančiu planetų poveikio grandinėje, įtakingiausia kurių išlieka Mėnulis, - jo tamsiojoje pusėje galiausiai susitinka visos išderintos ir pakvaišę sielos. "Sun is in tune/ But the Sun is eclipsed by the Moon" - skamba paskutinės albumo eilutės.

Bet sugrįžkime į klubą UFO.

Pašėlęs dainininkas Arthur Brown'as ir keletas kompanionų taikliai pasivadina Crazy World. Aukštaūgis, falcetu spiegiantis Arthur išeina į sceną su tikra liepsnojančia ugnimi ant galvos (specialiai įtaisytame fakele - "kepurėje"), atlikdamas dainą Fire, kuri 1967 -ais tiesiog pradegina skylę Britanijos hit paraduose. Visas albumas, The Crazy World Of Arthur Brown pasirodęs tais pačiais metais, - savotiška ugnies misterija, tačiau jokia kita Brown'o daina nepakartoja karštos Fire sekmės. Likęs šešėlyje Arthur Brown suburia naują grupę Kingdom Come ir po ilgo darbo, 1972 išleidžia albumą Gallactic Zoo Dosier (Visatos Zoo-sodo dosje) .

Homo sapiens čia apdainuojamas beribės žvaigždžių erdvės kontekste, kaip visatos būtybių ir rasių narys, ir vėl gi, lyg niūrokoje gnosticizmo dvasioje, patupdytas Žemėje, "The evil creator  of this Earth locked me in a circle of death and birth", šaukia Brown, lydimas sąmoningai "rupaus" muzikinio skambesio. Kritikų neblogai įvertintas, gerbėjų lyginamas su Dantės veikalu vinilinėje plokštelėje, Arthur Brown'o albumas visgi išlieka pernelyg sunkiai įkandamas platesnei auditorijai.

Klube UFO lankytojai išvysta ir keistąjį elfą, - lotoso pozoje sėdintį Marc Bolan'ą, išsidraikiusiomis garbanomis, grojantį akustine gitara ir virpančiu balsu dainuojantį impresijas iš stebuklų pasaulio, Tolkien'o knygų įtakoje… Kol vieną vakarą jį "atranda" žymusis prodiuseris Tony Visconty ir grupė Tyranosaurus Rex, hipišku, gėlėmis klotu taku, pajuda link šlovės aukštumų.

Prieš įžengdamas į muzikos pasaulį, Marc Bolan teigia praleidęs keletą mėnesių Prancūzijos miškuose, kartu su sutiktu burtininku, mokiusiu jį vizionavimo bei levitacijos. Marc taipogi pamišusiai susidomėjęs NSO bei ateivių egzistavimo problemomis. Dainų tekstai ir muzika persunkti rytų misticizmo, keltų mitologijos, romantinių fantazijų. Pats pirmojo Tyranosaurus Rex albumo pavadinimas (vienas ilgiausių roko istorijoje) atspindi savotišką aukštesnės būties ilgesį: My People Were Fair and Had Sky in Their Hair But Now The're Content to Wear Stars on Their Brows (1967, Mano žmonės buvo nuostabūs ir jų plaukuose tilpo visas dangus, bet dabar jie apsiriboja žvaigždutėm ant antakių).

2 dalis Rock poetika: Jimi Hendrix   
3 dalis Rock poetika: Ziggy Stardust   

Parengė Lukas Devita  
Nauja straipsnio versija: Nežemiški roko muzikos ryšiai  

*) Dženė Randles (Jenny Randles, g. 1951 m.) – anglų rašytoja ir Britų NSO tyrimų asociacijos (BUFORA) direktorė (1982-1994). Specializuojasi knygų apie NSO ir paranormalius reiškinius rašymu (jų išleido per 50); taip pat rašo straipsnius „New Scientist“ ir „Fortean Times“. Daugelį metų redagavo „Northern UFO News“ (ėjusį 1974-2001). 1993-97 m. buvo konsultantė dokumentiniam serialui „Neįtikėtina, bet tiesa“. Pirmąja jos knyga buvo „NSO: britų požiūris“ (1979). Kitos paminėtinos knygos „Žvaigždžių vaikai“ (1994), „Įveikiant laiko barjerą“ (2005), „Antgamtiškas žmogaus lopšys“ (2003), „Gyvenimas po mirties ir anapusinis pasaulis“ (1999), „Ateiviai – tikroji istorija“ (1993) ir kt. Ji įvedė terminą „Ozo faktorius“, apbūdinantį neįprastą sąmonės būseną kitaip ėmus suvokti erdvę ir laiką, kai gali nutikti keisti įvykiai.

Skaitykite: SUN RA: muzika iš atviro kosmoso
Auksinis balsas arba gimus Kambodžoje
Aklieji vargonų virtuozai

UFO Coming

NSO apsireiškimai ir neįprasti fenomenai Lietuvos danguje ir po juo

Maloniai pasitiksime žinias apie bet kokius Jūsų pastebėtus sunkiai paaiškinamus reiškinius. Juos prašome siųsti el.paštu: san-taka@lithuanian.net arba pateikti šiame puslapyje.

san-taka station

UFO sightings and other phenomenas in/under Lithuanian sky. Please inform us about everything you noticed and find unexplainable in the night sky or even during your night dreams, or in the other fields of life.

Review of our site in English

NSO.LT skiltis
Kiekvienas turi savo paslaptį
Vartiklis